Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 29 september 2022

Stibat wil herziening inzameldoelstelling batterijen

In 2021 haalde Stibat de wettelijke inzameldoelstelling van batterijen niet, maar volgens de organisatie zelf komt dit door de achterhaalde berekeningsmethode. Daarnaast zorgt de schaarste aan grondstoffen er mede voor dat Stibat minder fietsaccu's inzamelde.

Fietsaccu's blijven langer weg uit de inzameling dan verwacht.
Foto: KBO Bike | Unsplash

Lang niet alle batterijen en accu’s zijn beschikbaar voor inzameling. Zo gaan ze steeds langer mee door de toename van het gebruik van lithium. De vandaag ingezamelde batterijen komen vaak uit een tijd, waarin minder batterijen op de markt kwamen. Daarnaast worden steeds meer apparaten met ingebouwde batterijen verkocht. Ook verdwijnen er batterijen en accu’s uit de keten door export van onder andere gerepareerde apparaten. Daarom streeft Stibat Services bij de herziening van de Europese regelgeving naar een inzameldoelstelling, die gebaseerd is op het aantal batterijen en fietsaccu’s dat beschikbaar is voor inzameling.

Dit laat Stibat Services weten in haar jaarverslag over 2021. Uit dit verslag blijkt dat de organisatie via haar inzamelnetwerk in 2021 4,55 kton draagbare batterijen heeft ingezameld. Dit is minder dan de 4,68 kton in 2020. Ook daalde het inzamelpercentage van 48,1 procent in 2020 naar 43,3 procent in 2021, terwijl de wettelijke doelstelling 45 procent is. Het totale gewicht van op de markt gebrachte batterijen nam toe ten opzichte van 2020. Het verkoopgewicht van draagbare batterijen steeg met 9 procent van 10,89 kton naar 11,87 kton.

Fietsaccu's

Het aantal ingezamelde fietsaccu’s steeg van 236 ton in 2020 naar 250 ton in 2021. Ondanks deze stijging in gewicht daalde het inzamelpercentage van 17,4 procent naar 15,6 procent. Dit komt onder meer omdat het gewicht van op de markt gebrachte fietsaccu’s steeg van 1,63 kton naar 1,9 kton, een toename van 10 procent. Daarnaast heeft de daling te maken met het feit dat fietsaccu’s langer wegblijven dan verwacht.

Als ander argument voor de daling van het inzamelpercentage noemt Stibat de grote schaarste aan grondstoffen voor nieuwe fietsaccu’s. Er zijn meerdere commerciële partijen die hier een markt in zien en afgedankte fietsaccu’s zelf inzamelen en recyclen. Ze halen de accu’s uit elkaar en gebruiken de chips, de behuizing en casings voor nieuwe accu’s. Zolang dit verantwoord gebeurt, vindt de inzamelorganisatie het goed dat accu’s hergebruikt worden. Gezien de groeiende markt blijft er voor Stibat echter minder gewicht aan fietsaccu’s over om in te zamelen.

Meer informatie:

» Stibat Jaarverslag 2021