Categorie: Politiek en beleid | Gepubliceerd: 26 april 2023

EU-akkoord over inzet duurzame luchtvaartbrandstoffen

Leveranciers van luchtvaartbrandstoffen moeten vanaf 2025 minstens 2 procent duurzame luchtvaartbrandstoffen leveren aan luchthavens. In de tijd loopt dit percentage op tot 70 procent in 2050. Biodieselproducten zijn gewaarschuwd.

Europese luchthavens moeten verplicht meer biobrandstoffen afnemen.
Foto: KLM

Het Europees Parlement bereikte gisteren (25 april) met de EU-lidstaten een akkoord over de verplichting. De nieuwe Europese brandstoffenmix voor vliegtuigen moet niet alleen bestaan uit meer biobrandstoffen, maar richting 2050 ook steeds meer milieuvriendelijke synthetische brandstoffen bevatten. De nieuwe verplichting moet brandstofleveranciers bewegen sneller en meer te investeren in de ontwikkeling van duurzame brandstoffen voor de luchtvaart.

Niet iedereen zal staan te juichen om de nieuwe Europese verplichting. In 2021 waarschuwden Nederlandse biodieselproducenten dat een opschaling van de biokerosineproductie het gebruik van biodiesel bedreigt. Grondstoffen die nu worden ingezet voor biodiesel voor het wegtransport en de scheepvaart, dreigen te worden aangewend voor duurzame vliegtuigbrandstoffen. Daar zouden ze echter tot minder milieuwinst leiden.