Categorie: Politiek en beleid | Gepubliceerd: 02 oktober 2023

Geen verhoogd toezicht meer op Amsterdamse Afvaldirectie

De gemeente Amsterdam heeft het toezicht op de directie Afval en Grondstoffen aangepast van 'verhoogd' naar 'regulier'.

De directie heeft de afgelopen twee jaar voldoende stappen gezet en is met verbetermaatregelen en hard werk beter 'in control' gekomen. Hoewel de bedrijfsvoering nog niet helemaal op orde is, heeft het college van B en W nu voldoende vertrouwen dat de directie ook de komende jaren de juiste stappen blijft zetten. Dat meldt wethouder Zita Pels (Afval en Reiniging) in een brief aan de gemeenteraad. "Het college is verheugd dat de directie A&G onder normaal toezicht komt", schrijft zij. "De directie heeft de afgelopen paar jaar forse vooruitgang geboekt op alle fronten. De directie is in control, de financiën zijn gezond en de dienstverlening is enorm verbeterd."

De directie Afval en Grondstoffen is in de gemeente Amsterdam verantwoordelijk voor het ophalen, recyclen en verwerken van het huishoudelijk- en bedrijfsafval. In september 2021 werd de directie onder verhoogd toezicht geplaatst, onder meer omdat het de kosten onvoldoende in de hand had. De directie stevende dat jaar af op een overbesteding van 9,4 miljoen euro. Ook waren werkprocessen niet goed ingericht. 

Volgens het college is de directie aan de slag gegaan om verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering te verbeteren, zoals cultuur en leiderschap, financiële huishouding, planning en routes, ziekteverzuim, schades, de vervangingsopgave van afvalinzamelcontainers en monitoring. Interne directies, zoals Financiën en P&O, hebben extra ondersteuning geleverd om de bedrijfsvoering te verbeteren. Verder is een adviescommissie opgericht om te kunnen sparren en advies te krijgen over de verbeteraanpak. 

Verbeteringen

Dat heeft geholpen, want inmiddels is bijvoorbeeld het financieel resultaat van Afval & Grondstoffen weer positief en is ook de financiële reserve gegroeid. Dat is onder meer dankzij het nascheiden van de volledige hoeveelheid afval, waardoor er minder afval verbrand hoeft te worden. 

Ook is de verbinding tussen management en werkvloer verbeterd met trainingen en trajecten. Chauffeurs zouden zich meer gewaardeerd en gehoord voelen en het personeel gaat weer met plezier aan het werk. Er wordt nog wel gewerkt aan het hoge ziekteverzuim. De hoeveelheid schade in het wagenpark is ook nog een punt van aandacht, hoewel het college ook erkent dat "het rijden met
afvalwagens in Amsterdam, zoals de binnenstad met smalle straten, op zijn minst uitdagend is te noemen". 

Schonere straten

De verbeteringen zijn ook zichtbaar in het straatbeeld. Het aantal klachten is afgenomen van 1.917 in 2021 naar 1.023 in 2022 en 574 in de periode januari-augustus 2023 (dat zou over een heel jaar op 861 uitkomen). Tussen 2021 en 2022 is dat een daling van 47 procent. Ook het totaal aantal meldingen is gedaald, met 26 procent, en voor volle containers specifiek zelfs met 56 procent. Ook de meest vervuilde containerlocaties, van de Aanpak Bijplaatsingen, laten een stijgende lijn zien.