Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 02 juli 2024

AEB informeert en verbindt klanten om lachgas

Na de rondetafel in de Tweede Kamer heeft AEB nog twee sessies met klanten en gemeenten gehad over oplossingen voor het steeds nijper wordende lachgasprobleem.

De schade aan een AEC-wand van AEB door lachgascilinders.
Foto: AEB Amsterdam

AEB-directeur Wim van Lieshout had tijdens de rondetafel in de Tweede Kamer al een noodkreet voor hulp geslaakt. Het verbod op lachgas dat de overheid heeft ingesteld, leidt tot een onvoorstelbare stroom aan lachgascilinders die in de ovens van avi’s, en overigens ook daarbuiten, voor enorme problemen zorgen. Niet alleen financiële schade - alleen al AEB heeft het afgelopen jaar voor 20 miljoen euro aan schade geleden - maar ook de veiligheid van werknemers is in het geding.

Begrip en bewustwording

Gemeenten worden geconfronteerd met tariefsverhogingen omdat zij evenals de bedrijfsklanten het afval eerst moeten shredderen voordat ze het aanleveren. Volgens AEB is dat de enige methode om zeker te weten dat er geen ontploffende cilinders meer in het afval zitten. En dat is lastig uit te leggen. “Het is voor onze klanten eigenlijk niet te bevatten wat wij dagelijks meemaken. Daarom hebben wij deze bijeenkomsten georganiseerd: voor begrip en bewustwording”, vertelt Edward Iemenschot van AEB. En dat is gelukt. “Voor hen is het nu veel duidelijker welke schade lachgascilinders aanrichten en welke maatregelen genomen moeten worden en wat de gevolgen zijn.”

Retourpremie

De oplossingen zijn wat hem betreft ook duidelijk. “Op de korte termijn willen we de cilinders niet meer in het afval. Dat kan alleen met een retourpremie. Dat moet laagdrempelig zijn en landelijk op alle milieustraten worden ingevoerd. Het initiatief daarvoor ligt bij de Rijksoverheid. Dat hoeft niet veel te kosten. 500.000 cilinders waar je 5 euro voor krijgt, dat is 2,5 miljoen euro. Plus uitvoeringskosten tussen 5 en 7,5 miljoen euro. Een schijntje bij wat wij nu kwijt zijn.”

Politieke druk

Voor de langere termijn is de enige oplossing een ander soort cilinder. Eentje die niet meer kan ontploffen. Maar daarvoor is Europese wetgeving nodig, en dat is dus niet vandaag of morgen geregeld.

De bijeenkomst was ook georganiseerd om de druk op de politiek te blijven houden. “Wij blijven doorstrijden totdat we vanuit de politiek een oplossing hebben. En dat is nogmaals voor de korte termijn een retourpremie. De lobby daarvoor zijn we nog steeds aan het voeren en we zien ook dat politieke partijen zich daar langzaam achter gaan scharen”, vertelt Iemenschot.

Om ook de andere kant van de problematiek te belichten vertelde Sammie Back tijdens de sessie over de effecten van lachgasgebruik en de mate van verslaving hieraan.