Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 30 juli 2024

Batterij-campagne 'Doe maar apart' krijgt vervolg

De meeste Nederlanders weten dat ze batterijen en apparaten apart moeten inleveren, maar ruim de helft vergeet dat weleens. De 'Doe maar apart'-campagne die in september weer op gang komt, dient voor hen als reminder.

(Foto: Roberto Sorin | Unsplash)

Ruim een jaar geleden vond de ‘Doe maar apart’ campagne voor het eerst plaats. De campagne zette mensen aan om elektrische apparaten, losse baterijen en accu’s apart in te leveren. Destijds werd de campagne als een succes beschouwd, en daarom geven BRBS Recycling, Nationaal Recycling Forum, Stichting Open, Transport Logistiek Nederland, de Vereniging Afvalbedrijven en de NVRD er dit jaar in september een vervolg aan. Vorig jaar vond de campagne plaats in juni, tijdens de Week van de Veiligheid.

'Vergeetachtigheid'

In 2023 bleek uit onderzoek van Markteffect dat meer dan 80 procent van Nederlanders weet dat het gescheiden inleveren van batterijen en apparaten bijdraagt aan het behoud van waardevolle metalen. Maar ruim de helft geeft ook aan dat ze het weleens vergeten. Dit jaar richt de ‘Doe maar apart’-campagne de energie juist op deze vergeetachtigheid. Vergeten is menselijk, erkent Stichting Open, de organisatie die in Nederland namens producenten verantwoordelijk is voor de inzameling en recycling van elektrische apparaten, batterijen en lampen. Daarom zet de campagne in op ‘de kracht van herhaling’. Zo begint in september onder meer een landelijke radiocampagne. Ook zullen luisteraars van podcasts de campagne als sponsor voorbij horen komen. Verder vinden diverse PR-activiteiten plaats en komen er inleverpunten voor vapes op festivals om bewustwording te creëren. Daarnaast is de communicatiekit sinds vorig jaar aangepast en uitgebreid. Afval- en recyclingbedrijven kunnen deze gebruiken om ook zelf de boodschap te verspreiden.

Problemen bij inzameling en verwerking

“Losse batterijen en apparaten met batterijen tussen het rest-, bedrijfs-, bouw- en sloop- en metaalafval geven problemen bij de inzameling en verwerking”, zei Steven van Eijck, voorzitter van Stichting Open in aanloop naar de campagne vorig jaar. “Als batterijen en elektrische apparaten bij het restafval terechtkomen, gaan ook nog eens veel (waardevolle) grondstoffen verloren. Dat moeten we niet willen, daarom deze aparte campagne.”