Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 29 augustus 2024

'Sokken en ondergoed vaak bij restafval'

Nieuw onderzoek wijst op het belang van heldere communicatie over wat in een textielbak mag en de noodzaak van goed bereikbare inzamelpunten.

Sokken belanden bij het afdanken vaak bij het restafval. (Foto: pixabay)

55 procent van het afgedankte textiel belandt nog in het restafval. Om daar verandering in te brengen hebben FFact en Motivaction in opdracht van Stichting UPV Textiel een onderzoek uitgevoerd naar het afdankgedrag van consumenten als het gaat om textiel. Meer inzicht in gedrag, kennis en voorkeuren van consumenten rondom het afdanken van textiel, kan helpen de inzamelstructuur voor textiel te verbeteren en een effectieve landelijke consumentencampagne te ontwikkelen. 

Kennis

Uit het onderzoek blijkt dat met name jongeren tussen de 16 en 34 jaar onvoldoende weten hoe en waar ze textiel kunnen afdanken, wat er met het textiel gebeurt en wat de gevolgen zijn van hun keuzes. Bijna 60 procent van de ondervraagden geeft aan te weten wat er in de textielbak mag. Opnieuw zijn het hier de jongeren die daarover minder kennis hebben dan ouderen. Lastig is dat vaak eenduidigheid ontbreekt: het kan per gemeente en per bak verschillen wat er wel of niet in de textielbak mag. Daarbij denken consumenten vaak dat kapot en vies textiel niet in de textielbak mag, terwijl dat onjuist is. Ondergoed en sokken belanden vaak in het restafval. Verder belandt textiel nogal eens buiten een textielbak wanneer mensen niet weten waar deze staat of wanneer die te vol is.

Mythes

De helft van de consumenten geeft aan te weten wat er gebeurt met het textiel dat ze in de textielbak doen. Ouderen lijken daarover zekerder te zijn maar de vraag is of ze dit echt weten. Er zijn namelijk vele mythes die de perceptie beïnvloeden. Veel ouderen zeggen dat afgedankt textiel naar een goed doel gaat, jongeren denken vaker dat afgedankt textiel op een afvalberg belandt.

Het merendeel van de consumenten begrijpt het belang van textielrecycling en geeft aan dat belangrijk te vinden. Daarbij moeten zij erop kunnen vertrouwen dat het textiel dat ze in een textielbak doen of naar een kringloop brengen, goed wordt verwerkt. Ook zijn consumenten zich niet altijd bewust van de gevolgen van hun keuzes op het milieu. Jongeren geven aan duurzaamheid belangrijk te vinden, maar kiezen toch vaak voor gemak door textiel bij het restafval te doen.

Aanbevelingen

Aanbevelingen die het onderzoek doet zijn gericht op het vergroten van kennis onder consumenten en hen bewustmaken van de impact van hun keuzes. Zo moet er meer inzicht komen in de afdankmogelijkheden, wat er daarna met textiel gebeurt en wat de risico’s zijn als textiel niet goed wordt afgedankt. Mythes moeten worden ontkracht en er is inzet nodig op educatie en activatie, vooral voor jongeren. Verder helpt het om eenduidige informatie op textielbakken te hebben en dit per gemeenten gelijk te trekken. Ook een wel/niet-lijst kan helpen meer en beter te recyclen en verder kan kennis over de recyclebaarheid van textiel (bijvoorbeeld door dit aan te geven op het product) een stimulans zijn. Daarnaast zijn er aanbevelingen op het gebied van infrastructuur en informatiekanalen.

Het rapport is via de site van Stichting UPV Textiel te downloaden.