Deze maand start Rova met de tweede fase van de proef 'Wegen pmd op de zijlader'. Hierin onderzoekt de afvalinzamelaar wat het weigeren van sterk vervuilde containers doet met de mate van vervuiling van de gehele vracht.
Rova startte afgelopen april in elf gemeenten met de proef ‘Wegen pmd op de zijlader’. In de eerste fase van deze proef zijn er in totaal 4.665 huis-aan-huiscontainers gewogen én op vervuiling beoordeeld door een voorloper. Hiermee is een goed beeld ontstaan welk gewicht niet-vervuilde en sterk vervuilde containers hebben. Van alle huis-aan-huiscontainers woog 70 procent minder dan 10 kilo. Daarvan constateerde de voorloper dat slechts 7 procent sterk vervuild was. Van de containers die meer dan 20 kilo wogen, werd bijna 87 procent door de voorloper aangemerkt als sterk vervuild.
Met de verzamelde data kan Rova goed bepalen bij welk gewicht de kans groot is dat bij een controle door een chauffeur de huis-aan-huiscontainer ook als vervuild wordt beschouwd. Het ‘kantelpunt’ blijkt hierbij rond de 14 kilo te liggen. Wanneer de chauffeur bij alle huis-aan-huiscontainers met of boven dit gewicht zou uitstappen, is er een grote kans dat de chauffeur de container ook na inspectie afkeurt én dat een ruime meerderheid van de sterk vervuilde containers niet wordt ingezameld.
Vanaf deze maand onderzoekt Rova in de tweede fase van haar proef het verschil in vervuiling tussen ‘lichtere’ en ‘zwaardere’ huis-aan-huiscontainers en vrachten. Rova-directeur Roger Beuting: “De resultaten van de eerste fase geven ons handvatten om grip op de kwaliteit van pmd-vrachten te krijgen. Ik kijk uit naar de tweede fase en de resultaten daarvan, want dat gaat ons inzicht geven in wat het stellen van een grensgewicht gaat betekenen voor de mate van vervuiling van de totale vracht. En zo kunnen we samen met gemeenten aan de hand van dat gewicht beter sturen op wat we wel en niet meenemen. De chauffeur zal hierbij altijd een visuele beoordeling blijven uitvoeren, aangezien we de menselijke beoordeling vooralsnog altijd leidend willen laten zijn.”
In de derde fase van de proef controleert de chauffeur een container als hij een melding krijgt dat een container te zwaar is, om vervolgens een container met vervuiling te weigeren. De precieze tijd die nodig is om te controleren en te weigeren, wordt dan bijgehouden zodat Rova inzicht krijgt in de precieze investering in uren voor de chauffeurs.