Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 12 september 2024

Vakbonden tippen medewerkers PreZero: 'Ken je rechten'

Dat PreZero zich terugtrekt op de markt voor inzameling van huishoudelijk afval zorgt volgens FNV en CNV voor onzekerheid en stress bij het personeel. 'Blijf niet op je handen zitten, als je baan op het spel staat', luidt het advies van de vakbonden.

Als het aan de vakbonden ligt, organiseren de medewerkers van PreZero zich zodat ze goed kunnen opkomen voor hun rechten, mocht hun werk verdwijnen. (Foto: Chernetskaya | Dreamstime)

In april van dit jaar voerden FNV en CNV al een verkennend gesprek met PreZero over de aangekondigde beëindiging van de inzameling van huishoudelijk afval. Ondanks dat dit volgens de vakbonden ‘een goed gesprek’ was, constateren ze dat er vier maanden later nog veel onduidelijkheid bestaat, wat voor onnodige onzekerheid en stress zorgt bij het personeel.

FNV en CNV vinden dat PreZero concrete afspraken moet maken over rechten en plichten van de betrokken medewerkers. Dit zou ervoor zorgen dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en dat dezelfde rechten, plichten en kansen gelden, ongeacht wanneer de werkzaamheden daadwerkelijk worden beëindigd. 

De vakbonden zien dat dit soort afspraken tot op heden niet zijn gemaakt. In plaats daarvan wordt er per vestiging uitvoering gegeven aan het besluit om de werkzaamheden te beëindigen. Dit heeft echter  nog niet geleid tot de duidelijkheid die de vakbond en medewerkers verwachten.

Het advies aan medewerkers is nu niet passief af te wachten wat komen gaat. Ze doen er goed aan juridisch advies in te winnen over hun rechten en plichten als hun werk komt te vervallen, zich goed te informeren over afspraken tussen directie en Ondernemingsraad (OR) en in contact blijven met hun vakbond. FNV en CNV willen de mensen graag steunen, maar hebben ook input nodig.

Zorgvuldige aanpak

PreZero laat in een reactie weten dat het bedrijf het besluit om te stoppen met het inzamelen van huishoudelijk afval niet zomaar heeft genomen en zich realiseert dat dit directe gevolgen heeft voor de toekomst van collega’s. Daarom kiest het bedrijf voor een zorgvuldige aanpak. Uitgangspunt daarbij is om zoveel mogelijk collega’s van werk naar werk te helpen.

"We kijken per contract naar de mogelijkheden om dienstverlening en mensen over te dragen aan een derde partij. Daarover zijn we in gesprek met gemeenten en derde partijen. Die gesprekken verlopen constructief maar vragen wel tijd", legt een woordvoerder uit. "In nauw overleg met onze OR hebben we juist gekozen voor een aanpak per vestiging. Zo kunnen we maatwerkafspraken maken met de betreffende gemeenten en derde partijen. Dat is in het belang van onze medewerkers. In dit traject is zorgvuldigheid van groot belang. Ook gemeenten hebben tijd nodig om te bedenken wat voor hen de beste aanpak is. We handelen met hart voor onze medewerkers. Want we begrijpen dat deze situatie onzekerheid met zich meebrengt. Daarom informeren we onze collega’s zoveel en zo goed mogelijk en kunnen zij altijd met ons in gesprek."