Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 24 oktober 2024

'Vaste ophaaldag grof afval duur en minder duurzaam'

Onderzoek van de Rekenkamer Amsterdam laat zien dat het ophalen van grof afval op een vaste dag weliswaar de hoogste service biedt aan inwoners, maar relatief ook duur is én minder duurzaam.

De vaste ophaaldag voor grof afval kan op termijn weleens verdwijnen in Amsterdam. (Foto: Daria Nipot | Dreamstime)

Het Amsterdamse gemeentebestuur wil zelf al sinds 2015 overstappen naar het ophalen van grof afval op afspraak. Ook hoopt het bestuur dat inwoners het meer gaan wegbrengen. Eind dit jaar wil het college van B en W hier een besluit overnemen. Nieuw onderzoek van de Rekenkamer Amsterdam kan helpen bij de besluitvorming.

De rekenkamer bracht gisteren (23 oktober) een bestuurlijk rapport naar buiten over de doeltreffendheid en doelmatigheid van de inzameling van grof afval door de gemeente Amsterdam. Daaruit blijkt dat de methode van de vaste ophaaldag de hoogste service aan bewoners biedt, maar relatief duur is en minder duurzaam. 

Amsterdammers, maar ook het personeel van de gemeenten, zijn er al tientallen jaren aan gewend dat grof afval op een vaste dag wordt opgehaald. De rekenkamer waarschuwt dan ook dat een overstap naar werken op afspraak of zelf wegbrengen voor hen een grote verandering is. Daarom adviseert ze het college om deze verandering de tijd te geven en niet na negatieve publiciteit direct terug te draaien en mensen vooral ‘mee te nemen in de verandering’.

Betere controle

In haar advies pleit de Amsterdamse rekenkamer er verder voor dat het college de gemeenteraad meer moet betrekken bij ‘wat’ bereikt moet worden voor grofvuil. Het college moet doelen concreet maken en vast leggen in beleid, samen met een duidelijk overzicht van de maatregelen en de kosten. Verder moeten de gevolgen van de bijpassende inzamelmanier(en) goed worden toegelicht aan de raad.

Daarnaast raadt de rekenkamer het college aan n om zorgvuldig na te gaan of de doelen worden bereikt, de maatregelen worden uitgevoerd en de kosten binnen het budget blijven, en actie te ondernemen als dat niet het geval is. Ook vindt ze het belangrijk dat het college en de raad afspreken welke informatie de raad zal ontvangen over afval. Hierdoor kunnen raadsleden de voortgang van het beleid in de toekomst eenvoudiger in de gaten houden.

De rekenkamer benoemt in haar rapport overigens ook dat de gemeente de afgelopen twee jaar al meer aandacht heeft gegeven aan grof afval. Bijvoorbeeld door nieuwe maatregelen te nemen, waaronder een aanpak voor dumpingen. De informatie die de gemeenteraad over de maatregelen ontvangt, is ook verbeterd.

78 kilo

In 2023 zetten Amsterdammers gemiddeld 78 kilo aan grof afval op de vaste ophaaldag op straat. Of zij brachten het naar een van de zes recyclepunten. Onder grof afval verstaat de rekenkamer afval dat niet in een container of vuilniszak past, zoals oude meubels of een matras.