Nederlandse brancheverenigingen zijn blij dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de huidige vrijstelling voor het C-rijbewijs in de wet wil vastleggen. Wel betreuren ze dat hetzelfde niet geldt voor de tachograafplicht.
Vorige maand startte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een consultatie over een wijziging van het Reglement rijbewijzen. Met het voorstel wordt het mogelijk om zwaardere voertuigen (tot 4.250 kilo) met een rijbewijs B te besturen. Daarmee wordt de vrijstelling voor het C-rijbewijs die nu al enige tijd geldt, in de wet vastgelegd. Doel is om de inzet van zwaardere emissievrije bedrijfsauto’s in stedelijke gebieden te versnellen. Brancheverenigingen voor de Nederlands transport- en logistieksector (TLN) en publieke afvalbedrijven (NVRD) geven deze week in reacties op de consultatie allebei aan blij te zijn met de komst van deze wetgeving.
De NVRD benadrukt dat kleine voertuigen zoals straatvegers, strooiwagens en sneeuwschuivers zwaarder worden dan 3.500 kilo als deze worden uitgerust met bijvoorbeeld een accupakket voor elektrificatie. En boven deze gewichtsgrens zou je volgens de huidige wetgeving teschnisch een rijbewijs C nodig hebben. Anders gezegd: om zwaardere zero-emissievoertuigen te besturen is een ander rijbewijs nodig. Op dit moment is dat nog niet zo, omdat IenW eind juli de vrijstellingsregeling rijbewijs C met een jaar verlengde, tot 1 juli 2025. Het omscholen van personeel tot rijbewijs C zou volgens de NVRD bij veel van haar leden leiden tot organisatorische knelpunten, dus de branchevereniging is blij dat IenW de huidige gedoogconstructie in de wet wil verankeren.
Tegelijkertijd pleit de NVRD ook voor een vrijstelling op de tachograafplicht, die geldt voor voertuigen vanaf 3.500 kilo. De organisatie is ervan overtuigd dat de positieve effecten van de vrijstelling op het C-rijbewijs alleen blijven gelden als er ook een vrijstelling op de tachograafplicht geldt. Het gebruik van een tachograaf heeft volgens de NVRD voor haar leden geen toegevoegde waarde, omdat de werkzaamheden van de elektrische voertuigen tot 4.250 kilo niet anders zijn dan de werkzaamheden van fossiele voertuigen tot 3.500 kilo. “Bovendien zijn deze werkzaamheden binnen een straal van 100 kilometer rondom de vestigingsplaats en zijn eventuele overschrijdingen van de rijtijden ongebruikelijk”, aldus de organisatie. Verder is het personeel dat op dit moment in bezit is van een B-rijbewijs niet opgeleid om te rijden met een tachograaf, en is dus ook niet in het bezit van een chauffeurspas. Extra opleiding kost geld, net als het geval zou zijn voor een opleiding van B-rijbewijs naar C-rijbewijs. Ook het plaatsen van tachografen zou extra kosten met zich meebrengen.
In de huidige gedoogregeling geldt een vrijstellingsregeling van de tachograaf voor emissievrije voertuigen binnen een straal van 100 kilometer rondom de vestigingsplaats.
Net als de NVRD is ook TLN blij met de komst van de nieuwe wetgeving. Deze is namelijk van groot belang voor de verduurzaming van het transport, en toegang tot de aankomende emissievrije zones. Daarnaast pleit TLN voor een tachograafvrijstelling. Dat het ministerie ervoor kiest om zich vast te houden aan de tachograafverplichting zal volgens TLN zorgen voor een enorme kostenverhoging en administratieve rompslomp voor deelnemende bedrijven.