Koffie Capsule Recycling Nederland (KCR) en HVC werken samen om koffiecapsules uit het restafval te halen en ze vaker gerecycled te krijgen.
Bijna precies een jaar geleden richtten acht koffiebedrijven, waaronder Jacobs Douwe Egberts, Nespresso en Ahold Delhaize, de vereniging Koffie Capsule Recycling Nederland op. Samen willen de bedrijven de recyclingpercentages van aluminium koffiecapsules tegen 2026 verhogen van 25 naar 75 procent, en van plastic capsules van 5 naar 60 procent. Daartoe investeren de bedrijven in nascheidingstechnologieën om de aluminium en plastic capsules uit het restafval te halen.
Vandaag (10 december) is bekendgemaakt dat HVC gaat samenwerken met KCR. Na Omrin is HVC hiermee de tweede afvalverwerker die de samenwerking aangaat met KCR. Uniek aan HVC is dat het volgens KCR de eerste verwerker is die niet alleen aluminium capsules uit het restafval kan sorteren, maar ook plastic koffiecapsules. HVC verwerkt in haar nascheidingsinstallatie jaarlijks 185 kton restafval van zo’n 500.000 huishoudens. "Heel mooi dat we dankzij de samenwerking met KCR nu nog meer afval kunnen scheiden en recyclen”, vertelt HVC directeur Hendrik van de Vijver. "Door technologische optimalisaties kan HVC klein aluminium en klein plastic uit het restafval sorteren. Naast de koffiecups zijn plastic doppen, yoghurtbekertjes, waxinelichtjes, pillenstrips, wijndoppen en dergelijke een mooie bijvangst voor recycling."
Ook KCR-NL directeur Nienke Bloemers is vanzelfsprekend in haar nopjes met de samenwerking. "We zijn erg blij dat HVC koffiecapsules sorteert voor recycling. De samenwerking is een belangrijke volgende stap op weg naar een landelijk dekkend recyclesysteem voor koffiecapsules."
Geheel verrassend is de samenwerking tussen KCR en HVC overigens niet. Bij de oprichting van KCR werd namelijk al verwacht dat de vereniging dit jaar afspraken zou maken met Attero, AEB en HVC. Op de valreep is dat (vooralsnog) dus alleen HVC geworden. De koffiefabrikanten voerden vorig jaar ook al een verkennend overleg met AVR.
In totaal verkopen de bedrijven achter KCR in Nederland jaarlijks zo’n 1,9 miljard koffiecapsules. Daarmee hebben ze een marktaandeel van 90 procent.