Textielinzamelaar- en sorteerder Sympany heeft het PSO-30+ keurmerk behaald. Daarmee wordt het bedrijf erkend als koploper op het gebied van sociaal ondernemerschap. En dat opent nieuwe deuren.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument en keurmerk van TNO, dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. De prestatieladder kent vier niveaus: aspirant en de treden 1, 2 en 3. Sympany laat weten dat het onlangs de derde en hoogste trede heeft bereikt. Niet alleen dat, de textielinzamelaar heeft ook het predicaat PSO-30+ ontvangen. Dat betekent dat minimaal 30 procent van de medewerkers van Sympany behoort tot een doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt en statushouders.
De erkenning met het PSO-30+ keurmerk noemt Sympany een bevestiging van haar inzet om een sociale werkgever te zijn. Ook heeft het meer concrete gevolgen. Zo stelt het keurmerk Sympany in staat om deel te nemen aan voorbehouden opdrachten. Sympany kan nu meedingen naar aanbestedingen die specifiek zijn gereserveerd voor sociale ondernemingen, zoals vastgelegd in de Aanbestedingswet. Het keurmerk gaat dus gepaard met “nieuwe mogelijkheden om samenwerkingen aan te gaan met overheden en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen”, aldus Sympany.