SITA heeft een multiservicenetwerk in gebruik genomen, ontworpen en geïmplementeerd door Telindus. Het IP-telefonienetwerk op basis van Cisco-apparatuur stelt SITA in staat haar klanten nog sneller en efficiënter van dienst te zijn tegen lagere kosten.
SITA verzamelt, verwerkt en recyclet het afval voor 100.000 bedrijven en ruim twee miljoen burgers wonend in 125 gemeenten. Het bedrijf is in heel Nederland actief en heeft 3400 medewerkers verdeeld over 70 vestigingen. Mede door deze verspreiding heeft SITA een groot belang bij een efficiënte communicatie, zowel via de telefoon als via andere media. SITA is ontstaan uit een fusie van twee bedrijven. Na afronding van deze fusie ontstond de behoefte om de afzonderlijke spraak- en datanetwerken van de twee vroegere bedrijven met elkaar te integreren, te standaardiseren en te voorzien van meer bandbreedte. Het nieuwe netwerk biedt meer bandbreedte en flexibiliteit tegen lagere exploitatiekosten, want in plaats van vier netwerken (twee voor data en twee voor spraak) heeft SITA nu nog maar één netwerk in gebruik. Behalve voor spraak en data kan het netwerk ook worden gebruikt voor video, zoals digitale camerabewaking. Telindus was al leverancier van het datanetwerk bij SITA. Op SITA's vraag om de twee datanetwerken te integreren, heeft Telindus geadviseerd om een nieuw, schaalbaar multiservice netwerk te implementeren, dat meer flexibiliteit en functionaliteit biedt tegen lagere exploitatiekosten. IP-telefonie integreert diverse vormen van communicatie: telefoongesprekken, voice mail, e-mail, faxverkeer en internet. De grotere functionaliteit zit dus niet alleen in het feit dat spraak, data en video over hetzelfde netwerk worden getransporteerd, maar ook in de mogelijkheid om applicaties toe te passen zoals unified messaging en het gebruik van softphones (een softphone is een PC die gebruikt wordt als telefoon door gebruik van een headset. Dit is met name geschikt voor thuiswerkplekken). Bovendien maakt het nieuwe netwerk wireless IP-telefonie mogelijk. In de toekomst zullen wellicht nog andere draadloze toepassingen gebruikt gaan worden, zoals koppeling met GPRS zodat chauffeurs op de vrachtwagens tevens toegang tot het datanetwerk hebben. De grotere flexibiliteit heeft vooral betrekking op de mogelijkheid om heel eenvoudig een toestel bij te plaatsen of - met behoud van hetzelfde nummer - te verhuizen. Inmiddels heeft SITA ook ervaring opgedaan met Intelligent Call Distribution. Door bellers met een interactief voice response-systeem enkele vragen te stellen, wordt ieder telefoontje meteen naar de juiste persoon doorgeschakeld en komt intern doorverbinden nauwelijks meer voor. Op dit moment zijn circa 200 toestellen op het IP-netwerk aangesloten, verdeeld over zeven locaties. Het netwerk zal geleidelijk over meerdere locaties worden uitgerold. Wanneer de levensduur van een bestaande telefooncentrale op zijn eind loopt of als er op een locatie nieuwe werkplekken bij komen, wordt IP-telefonie geïmplementeerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Telindus Primux (een ISDN-Multiplexer), waardoor het mogelijk is gefaseerd over te gaan naar IP-telefonie.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website