Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 01 juli 2009

Ontwerpers 'Indevuilbak' ontvangen gouden MPA-award

Tijdens de eerste week van de zwerfvuilcampagne in België ontvingen de ontwerpers van de Belgische zwerfvuilcampagne 'indevuilbak' in de marge van het reclamefestival van Cannes de gouden MPA-award voor de beste Belgische advertentiecreatie van 2008.

Naast de gouden MPA-award,uitgereikt door FEBELMAG, ging ook de ‘best use of magazine'-award naar ‘Indevuilbak'. De Ovam heeft in 2008 met deze zwerfvuilcampagne de PAMPA-award voor de beste overheidscampagne ontvangen. In de officiële selectie van de Cannes Lions 2009 schopte de ‘indevuilbak'- campagne het tot bij de genomineerden in de categorie ‘Outdoor Lions', uitgereikt aan de meest opvallende campagnes in het straatbeeld. Een Gouden Leeuw zat er echter niet in.Zwerfvuilcampagne 2009 Ovam

Zwerfvuilcampagne 2009
Vorige week startte de zwerfvuilcampagne van 2009 genaamd 'Afval? Het hoort in de vuilnisbak en nergens anders!' Via deze campagne moedigt de Ovam Vlamingen aan om klein afval in openbare vuilnisbakken te werpen. 'Aangezien opruimacties niet volstaan, ligt de echte oplossing in een fundamentele gedragsverandering', meldt de Ovam op haar website. Dit jaar is de campagne gericht op recreanten die in de landelijke gemeenten fietsen, wandelen en de wegen en paden vervuilen met hun klein afval. 'Dat veroorzaakt overlast bij de inwoners. Bovendien kost het opruimen de gemeente veel moeite en geld,' aldus de organisator. 'Ook in de steden en aan de kust laten toeristen zwerfvuil achter.'
'Veel drukke trekpleisters zijn schoon, vaak dankzij grote en dure inspanningen van de lokale besturen', gaat de OVAM verder. Daarom sporen de Ovam en Fost Plus bezoekers aan om hun afval in straatvuilnisbakjes te gooien of het bij te houden tot ze terug thuis zijn.

Doe een ander je afval niet kado
Ook in Nederland is op 15 juni gestart met een zwervuilcampagne. De campagne heeft dezelfde naam en inhoud als de zwerfafvalcommunicatiecampagne ‘Doe een ander je afval niet kado' van vorig jaar. De campagne met de rode strik vindt net als vorig jaar plaats tijdens de zomermaanden. De zomercampagne wordt, in samenwerking met NS en andere openbaar voersmaatschappijen, half september beëindigd met een actie in het openbaar vervoer'. Doel is de reizigers, en met name de schoolgaande jeugd, extra te attenderen op de bijdrage die zij kunnen leveren aan het verminderen van de grote hoeveelheid zwerfafval die dagelijks in openbaar vervoersomgevingen achterblijft.

Meer informatie:
www.indevuilbak.be
www.canneslions.com

Zie ook:
2009-06-22 CBL kondigt campagne zwerfafval aan
2008-12-19 Impulsprogramma Zwerfafval naar concrete fase
2008-10-09 Minder rommel met mensen in ons hoofd
2008-09-05 Nieuwe zwerfvuilcampagne moet Vlaming verstoren

 

Meer weten over Fost Plus?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website