De Theo Pouw Groep uit Utrecht heeft in een proefproject een gemiddelde brandstofbesparing van 3,2 procent gerealiseerd met uitschieters naar boven waaronder een van 7,6 procent.
Theo Pouw werd voor de proef benaderd door Volvo, die haar Fuel
Management Service (FMS) wilde gaan testen in de bouwwereld. “De
algemene gedachte was dat in dit segment geen aansprekende besparingen
mogelijk zouden zijn vanwege het lage jaarkilometrage. Wij wilden graag
het tegendeel bewijzen”, vertelt Andrew van Es, Accountmanager Fleet
& Driver Development bij Volvo Truck Nederland.
Theo Pouw werd daarvoor benaderd vanwege de positie in de grond-, weg-,
water- en betonbouw en de recyclingindustrie. Theo Pouw werkt vanuit
vestigingen in Utrecht, Weert, Eemshaven en Lelystad met 137 eigen trucks
van drie verschillende leveranciers. Meer dan de helft, 52 procent, is van
het merk Volvo. Tien daarvan zijn voor de test uitgerust met Dynafleet.
Het zijn trekkers met een midliftas en 10x4 trucks.
Praktijkproef
De proef bij Theo Pouw is in april 2010 gestart. Wagenparkbeheerder bij
Theo Pouw, Arnoud van Duinen vertelt: “Wij hebben in overleg met
Volvo Trucks besloten onze aandacht te richten op drie belangrijke
prestatie-indicatoren: stationair draaien, gebruik cruise control en
uitrollen. Die drie indicatoren geven, samen met een schuin oog naar het
gebruik van de I-Shift Power stand en handmatig schakelen, een goed beeld
van de rijprestaties van onze chauffeurs.”
Voordat de proef daadwerkelijk van start ging, is er een nulmeting gedaan.
Daarna hebben vijftig chauffeurs, inclusief de chauffeurs die bij deze
proef betrokken waren, een cursus zuinig en milieuvriendelijk rijden
gevolgd. “Bij die gelegenheid hebben onze mensen bijvoorbeeld kunnen
ervaren dat uitrollen niet ten koste hoeft te gaan van de gemiddelde
snelheid. Daarna hebben we de maandelijkse rapportage met de chauffeurs
besproken”, vertelt Van Duinen.
“Gedurende het FMS project hebben wij veel onduidelijkheden bij de
chauffeurs kunnen wegnemen. Daar heeft de Fuel Management consultant ons
doeltreffend bij geholpen. Het is ons doel nu om de focus op
brandstofbesparing intern vast te houden. We zijn heel optimistisch en
zetten het project met veel enthousiasme door”, besluit Van
Duinen.
Achtergrond FMS
FMS is een consultancy service waarbij transportbedrijven door een
projectmatige aanpak worden geholpen bij het bereiken van een structureel
lager brandstofverbruik. Een FMS consultant maakt met behulp van
gedetailleerde rijstijlgegevens van chauffeurs analyses en begeleidt de
klant in de opvolging. Het doel van FMS is op zowel korte als lange
termijn een positieve ontwikkeling van het brandstofverbruik te laten
zien. Om structureel succes te behalen, heeft een FMS traject een minimale
looptijd van 12 maanden. Gedurende deze 12 maanden vindt er regelmatig
overleg en terugkoppeling plaats. Volvo Trucks biedt FMS al enkele jaren
aan en uit ervaringen blijkt een besparing van 5 tot 10% haalbaar.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website