Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 26 augustus 2011

Theo Pouw weet brandstof verbruik te reduceren

De Theo Pouw Groep uit Utrecht heeft in een proefproject een gemiddelde brandstofbesparing van 3,2 procent gerealiseerd met uitschieters naar boven waaronder een van 7,6 procent.

Michael Pouw.jpgMichael Pouw: "De proef heeft veel tijd en energie van ons gevraagd, maar het is die inspanning meer dan waard geweest."
De proef is onderdeel van een CO2-besparingsprogramma bij de Theo Pouw Groep. Michael Pouw: "De proef heeft veel tijd en energie van ons gevraagd, maar het is die inspanning meer dan waard geweest. Wij besparen nu brandstof, verminderen we de onderhoudskosten en leveren we een positieve bijdrage aan het milieu. Dat laatste is van toenemend belang omdat onze klanten bij aanbestedingen willen weten wat onze milieubelasting is, gemeten in CO2 per ton."

Theo Pouw werd voor de proef benaderd door Volvo, die haar Fuel Management Service (FMS) wilde gaan testen in de bouwwereld. “De algemene gedachte was dat in dit segment geen aansprekende besparingen mogelijk zouden zijn vanwege het lage jaarkilometrage. Wij wilden graag het tegendeel bewijzen”, vertelt Andrew van Es, Accountmanager Fleet & Driver Development bij Volvo Truck Nederland.
Theo Pouw werd daarvoor benaderd vanwege de positie in de grond-, weg-, water- en betonbouw en de recyclingindustrie. Theo Pouw werkt vanuit vestigingen in Utrecht, Weert, Eemshaven en Lelystad met 137 eigen trucks van drie verschillende leveranciers. Meer dan de helft, 52 procent, is van het merk Volvo. Tien daarvan zijn voor de test uitgerust met Dynafleet. Het zijn trekkers met een midliftas en 10x4 trucks.

Praktijkproef
De proef bij Theo Pouw is in april 2010 gestart. Wagenparkbeheerder bij Theo Pouw, Arnoud van Duinen vertelt: “Wij hebben in overleg met Volvo Trucks besloten onze aandacht te richten op drie belangrijke prestatie-indicatoren: stationair draaien, gebruik cruise control en uitrollen. Die drie indicatoren geven, samen met een schuin oog naar het gebruik van de I-Shift Power stand en handmatig schakelen, een goed beeld van de rijprestaties van onze chauffeurs.”
Voordat de proef daadwerkelijk van start ging, is er een nulmeting gedaan. Daarna hebben vijftig chauffeurs, inclusief de chauffeurs die bij deze proef betrokken waren, een cursus zuinig en milieuvriendelijk rijden gevolgd. “Bij die gelegenheid hebben onze mensen bijvoorbeeld kunnen ervaren dat uitrollen niet ten koste hoeft te gaan van de gemiddelde snelheid. Daarna hebben we de maandelijkse rapportage met de chauffeurs besproken”, vertelt Van Duinen.
“Gedurende het FMS project hebben wij veel onduidelijkheden bij de chauffeurs kunnen wegnemen. Daar heeft de Fuel Management consultant ons doeltreffend bij geholpen. Het is ons doel nu om de focus op brandstofbesparing intern vast te houden. We zijn heel optimistisch en zetten het project met veel enthousiasme door”, besluit Van Duinen.

Achtergrond FMS
FMS is een consultancy service waarbij transportbedrijven door een projectmatige aanpak worden geholpen bij het bereiken van een structureel lager brandstofverbruik. Een FMS consultant maakt met behulp van gedetailleerde rijstijlgegevens van chauffeurs analyses en begeleidt de klant in de opvolging. Het doel van FMS is op zowel korte als lange termijn een positieve ontwikkeling van het brandstofverbruik te laten zien. Om structureel succes te behalen, heeft een FMS traject een minimale looptijd van 12 maanden. Gedurende deze 12 maanden vindt er regelmatig overleg en terugkoppeling plaats. Volvo Trucks biedt FMS al enkele jaren aan en uit ervaringen blijkt een besparing van 5 tot 10% haalbaar.

Meer weten over Theo Pouw Groep?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website