Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 19 september 2016

Voorst brengt PMD-stroom naar de markt

De gemeente Voorst is op zoek naar een partij die het verpakkingsafval uit de gemeente wil sorteren en vermarkten.

In totaal gaat het om zo’n 650 ton verpakkingsafval. De opdracht bestaat uit het op- en overslaan, transporteren en sorteren van het ingezamelde materiaal, het vermarkten van de uitgesorteerde stromen en het (laten) verwerken van het residu van het sorteerproces. De opdrachtnemer ontvangt een vergoeding per ton hergebruikt kunststofverpakkingsmateriaal en drankkartons. Voor hergebruikt blik wordt geen aparte vergoeding gegeven. Het contract gaat per 1 januari 2017 in en heeft een looptijd van twee jaar, met een optie om drie maal te verlengen met twee jaar.

Voorst stelt dat het gerealiseerde hergebruikpercentage kunststoffen voor iedere sorteerinstallatie die voor de opdracht wordt ingezet op jaarbasis minimaal 80 procent moet bedragen en dat binnen de stroom hergebruikte kunststoffen het aandeel monostromen minimaal 45 procent moet zijn. Voor drankenkartons is geen minimum hergebruikspercentage bepaald. Het materiaal dient voor hergebruik te worden afgezet door opdrachtnemer. De sorteerinstallatie waarmee wordt ingeschreven moet bij aanvang van het contract operationeel zijn.

Bij de aanbesteding worden de volgende prijsplafonds gehanteerd:

  • op- en overslag: 25 euro per ton input;
  • transport: 40 euro per ton input;
  • sorteren kunststof: 169 euro per ton hergebruikte kunststoffen;
  • sorteren drankenkartons:  169 euro per ton hergebruikte drankenkartons.

 

Inschrijvingen moeten uiterlijk 10 oktober binnen zijn. Beoordeling vindt plaats op basis van prijs (90 punten) en durzaamheid transport (10 punten). De gemeente hoopt dan in november tot een definitieve gunning te komen. De aanbesteding wordt begeleid door KplusV.

Meer weten over Gemeente Voorst?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website

Meer weten over KplusV?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website