Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 03 maart 2020

Vouwtruc tegen voedselverspilling centraal in campagne

Een Nederlands huishouden gooit onnodig ongeveer 14 liter zuivel per jaar weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde vloeibare producten in Nederland. Een campagne moet hier verandering in brengen.

Een tot leven gekomen zuivelpak moet consumenten goed leren vouwen.

Gisteren ging de publiekscampagne ‘Zuivelpak – haal alles eruit wat erin zit’ ter voorkoming van voedselverspilling, van start. De zuivelindustrie, supermarktbranche en drankenkartonproducenten laten hiermee zien dat je door het drankenkarton slim te vouwen voedselverspilling eenvoudig kan voorkomen. Volgens de partijen achter de campagne blijft er ongeveer 10 procent zuivel achter als consumenten pakken yoghurt en vla niet goed leegmaken.

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau SAMR blijkt dat 48 procent van de consumenten behoefte heeft aan een vouwinstructie om de laatste resten yoghurt en vla uit een pak te halen. Om de vouwinstructies goed uit te leggen, laat ‘een tot leven gekomen zuivelpak’ in commercials op YouTube zien hoe je een pak yoghurt goed kan vouwen zodat je minder weggooit.

De commercial ‘Zuivelpak – haal alles eruit wat erin zit’ is vanaf 2 maart tot aan de zomer te zien als pre-roll bij Uitzending Gemist van de Ster. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite en andere online en offline media.