Categorie: Diversen | Gepubliceerd: 01 april 2020

'Vier bedrijven verantwoordelijk voor 500 kton plasticafval'

De consumentenmerken van Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo en Unilever zijn in zes landen verantwoordelijk voor 500 kton aan plasticafval dat jaarlijks wordt verbrand of gestort.

Met die half miljoen ton aan plasticafval kunnen 83 voetbalvelden worden gevuld met een laag van 10 centimeter. Het verbrande plasticafval veroorzaakt een CO2-uitstoot van 4,6 Mton, vergelijkbaar met de uitstoot van 2 miljoen auto’s per jaar. Dit blijkt uit het onderzoek ‘The burning question’ van Tearfund, een Britse christelijke organisatie voor armoedebestrijding, in Brazilië, China, India, Mexico, Nigeria en de Filipijnen. Ze heeft zich hierbij gebaseerd op gegevens van de Wereldbank.

Volgens de organisatie zorgen Coca-Cola en PepsiCo voor de meeste vervuiling. Jaarlijks wordt 200 kton aan plastic van Coca-Cola gedumpt of verbrand en voor PepsiCo ligt deze hoeveelheid op 137 kton plastic. Unilever is de ‘schoonste’ van de vier met 70 kton aan plastic dat jaarlijks wordt verbrand of gedumpt.

Als oplossing pleit Tearfund ervoor dat de vier multinationals aan het eind van dit jaar moeten aangeven hoeveel wegwerpplasticproducten ze in ieder land verkopen. Deze hoeveelheid moet tegen 2025 met de helft worden verminderd en worden vervangen door hervulbare en herbruikbare alternatieven. De wegwerpplasticproducten die ze in die ontwikkelingslanden verkopen, moeten deze bedrijven recyclen. Zo ontstaat in 2022 een afvalbeheersysteem met inzameling, hergebruik en recycling.

Morele verantwoordelijkheid

Tearfund-directeur Ruth Valerio houdt Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo en Unilever moreel verantwoordelijk voor dit plasticafval. “Deze bedrijven verkopen wegwerpplastic in landen, met de wetenschap dat het verbrand of gedumpt gaat worden. Dit draagt bij aan de klimaatverandering en is schadelijk voor de gezondheid van mensen in die landen.” Plastic Soup Foundation laat in een reactie weten de conclusie van Tearfund te onderschrijven.

Unilever liet in oktober 2019 weten het gebruik van nieuw plastic in 2025 te willen halveren en in plaats daarvan meer gerecycled plastic te willen gebruiken. Daarnaast heeft het Brits-Nederlandse bedrijf aangegeven helpen bij de inzameling en verwerking van meer plastic producten dat het zelf verkoopt. Dit houdt in dat Unilever tegen 2025 jaarlijks zo’n 600 kton plastic zal helpen inzamelen en verwerken. Coca-Cola werkt toe naar de doelstelling om tegen 2025 minimaal de helft van het materiaal dat wordt gebruikt voor alle petflessen te laten bestaan uit gerecycled plastic.