Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 22 juli 2021

Noodplan voor tekort aan chauffeurs in Groot-Brittannië

In Groot-Brittannië dreigt een tekort aan chauffeurs. De regering belooft maatregelen om dit probleem zo snel mogelijk te tackelen.

De Britse regering heeft een brief gestuurd aan de Britse logistieke sector waarin ze een pakket maatregelen voorstelt om de werving en retentie van chauffeurs te stimuleren. Zo belooft ze onder meer de examencapaciteit van de Drivers and Vehicle Standards Agency (het Britse equivalent van het CBR) op te schalen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om voorwaardelijke licenties voor het rijden van een vrachtwagen met een starre as tegelijkertijd uit te geven met die voor een knikgestuurde vrachtwagen. Verder buigt de regering zich over de voorstellen vanuit de sector om financiële ondersteuning te bieden voor opleidingen. Op de korte termijn zijn de urenregels voor chauffeurs versoepeld en het kabinet overweegt dit langer te laten duren. Ook zijn levertijden voor de bevoorrading van supermarkten verruimd.

Alarm

Halverwege juli sloeg Derbshire Dales County alarm. Volgens deze gemeente hebben veel Britse gemeenten een noodsituatie afgekondigd nadat een groot aantal medewerkers via de Britse Corona-app de melding kregen dat ze in quarantaine moesten. Dit kwam bovenop een nationaal tekort van zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs als gevolg van de brexit, chauffeurs die met pensioen zijn gegaan, tekort aan examencapaciteit en de verhoging van het uurloon voor uitzendkrachten waaraan niet alle inzamelbedrijven kunnen voldoen, aldus Derbshire Dales County. De afvalinzameling, en dan met name de gft-inzameling, loopt daardoor gevaar. Op 27 juli zal de gemeenteraad van Derbshire Dales zich in een bijzondere raadsvergadering buigen over een voorstel om de gft-inzameling de komende maand op te schorten en de kosten voor een verhoogd uurloon voor chauffeurs te delen met inzamelbedrijf Serco.