In een tevredenheidonderzoek onder medewerkers scoorde van Gansewinkel in 2003 gemiddeld een 8,4. Dat is een vol punt hoger dan gemiddeld in Nederland.
Dat concludeert het Amsterdamse onderzoeksbureau Effectory in de
Nationale Tevredenheidsindex een benchmarkbron voor tevredenheidscijfers.
Het hele jaar door voert Effectory tevredenheidsonderzoeken uit bij zeer
uiteenlopende organisaties in zowel de profit als non-profitsector. In
2003 ontvingen circa 160.000 medewerkers van in totaal 214 bedrijven en
organisaties een vragenlijst. Onder hen de 3.000 medewerkers van de
Benelux-organisatie van van Gansewinkel. Bijna vijftig procent van deze
groep retourneerde binnen drie weken de uitgebreide vragenlijst.
Van Gansewinkel scoort op aspecten als; collega's, arbeidsomstandigheden,
werkzaamheden, leidinggevende, organisatie, ontwikkelingsmogelijkheden en
beloning ruim hoger dan de Nationale Tevredenheidsindex. De cijfers zijn
zo hoog dat van Gansewinkel in zijn geheel hoger scoort dan andere
bedrijven in Nederland.
Volgens van Gansewinkel is een deel van het succes toe te schrijven aan
het vijfsterrenbeleid. Al sinds de oprichting van de onderneming, in 1964,
wordt veel aandacht besteed aan de onderscheidende bedrijfscultuur en het
borgen ervan. Deze cultuur wordt gekenmerkt door zaken als
Klantgerichtheid, Innovativiteit, Integriteit, Veiligheid en Vakmanschap.
In het onderzoek zijn de bekendheid en interpretatie van deze elementen
gemeten.
Na het bekend worden van de onderzoeksgegevens gaf bestuursvoorzitter Ruud
Sondag aan “heel erg blij en trots te zijn, maar vooral te willen
werken aan de verbetermogelijkheden die uit het onderzoek zijn
gekomen”. Daarvoor is door iedere regio een actieplan opgesteld.
De Nationale Tevredenheidsindex is een benchmarkbron met gegevens over de
tevredenheid van klanten en medewerkers. Iedere maand worden de scores
aangevuld met recente onderzoeksresultaten. (zie ook www.tevredenheidsindex.nl).
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website