Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 26 juni 2023

'Uitstootvrij' Amsterdam wil wel vuilniswagens op diesel

De gemeente Amsterdam wil 37 vuilniswagens op diesel aanschaffen. Het leidt tot vragen van de gemeenteraad, want de gemeente wil ook het centrum uitstootvrij maken.

De aanbesteding voor de 37 inzamelvoertuigen werd eerder deze maand gepubliceerd. Het gaat om tien vuilniswagens met een kraantrechter voor restafval, tien achterladers met kraakpers en zeventien voertuigen met een kraantrechter om oud papier en karton in te zamelen. Aangezien de gemeente ook een onderhouds- en reparatiecontract van tien jaar wil, lijkt het erop dat Amsterdam de voertuigen tenminste tien jaar wil gebruiken. 

Dat schuurt met de milieudoelstellingen van de gemeente. Vanaf 2025 gelden er namelijk uitstootvrije zones in de milieuzone Amsterdam. Dat betekent dat voertuigen die per 2025 nieuw op kenteken worden gezet uitstootvrij moeten zijn als ze deze zone in willen. De gemeente vraagt in de aanbesteding dan ook nadrukkelijk om voertuigen die vóór 2025 op kenteken zijn gezet. In 2030 wil de gemeente overigens alle mobiliteit in heel Amsterdam uitstootvrij maken, maar omdat er nog geen landelijke regelgeving is, lijkt dat voorlopig nog niet mogelijk.

Consultaties

Overigens geeft de gemeente Amsterdam zelf aan dat het wel de ambitie had om uitstootvrije inzamelvoertuigen in te kopen. Uit marktconsultatiegesprekken en een schriftelijke marktconsultatie uit 2021 zou ook blijken dat het mogelijk was om vanaf 2025 enkel emissievrije elektrische inzamelvoertuigen in te zetten. Maar "op basis van verschillende nieuwe c.q. voortschrijdende inzichten" is de gemeente daarop teruggekomen: er zou toch nog een beperkt aantal emissie-uitstotende inzamelvoertuigen nodig zijn. Voor de emissievrije voertuigen volgt later een aparte aanbesteding.

Vragen

De CDA-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad maakt zich zorgen naar aanleiding van de aanbesteding. Fractieleider Diederik Boomsma heeft schriftelijke vragen ingediend en vraagt onder meer hoe deze aanbesteding zich verhoudt tot de Amsterdamse duurzaamheidsdoelstellingen, welk signaal hier vanuit gaat, en of het college het met zijn partij eens is dat dit een 'verkeerd signaal' afgeeft. Ook wil Boomsma weten welke alternatieven zijn overwogen, of de diesel-vuilniswagens dan in elk geval op een biobrandstof zullen rijden, wat de verwachte gemiste CO2-reductie is en hoe die gecompenseerd wordt.