Tijdens een feestelijke bijeenkomst hebben 32 medewerkers van grote gemeenten en publieke afvalbedrijven hun mbo-4-diploma Teamleider Ambor gehaald. Een mijlpaal voor de afval- en reinigingsbranche, maar zeker ook voor de studenten zelf.
Op de bijeenkomst in Woerden ontvingen gisteren (28 mei) 31 heren en één dame hun mbo-4-branchediploma. In juli 2022 startten zij als eersten aan de beroepsopleiding voor teamleiders in de afval- en reinigingsbranche, die de SPA Groep aanbiedt in samenwerking met ROC Aventus Apeldoorn. Eerder reikte de opleider al wel circa 4.000 diploma’s uit op mbo 1, 2 en 3 niveau.
“Vóór 2015 was er geen beroepsopleiding voor mensen in de branche”, vertelt Jacqueline Bunnik, opleidingscoördinator en relatiebeheerder bij de SPA Groep. “Tegelijkertijd liepen er veel mensen rond zonder diploma’s. Daarom zijn we mbo-opleidingen gaan aanbieden. In het begin moesten buitendienstmedewerkers echt nog overtuigd worden van het belang om weer te gaan leren. Maar in de loop van de jaren hebben we gezien dat steeds meer medewerkers uit de branche zich willen ontwikkelen. Nu dus ook op mbo-4-niveau.”
In de twee jaar geleden gestarte teamleider-opleiding gingen studenten aan de slag met concrete projecten binnen de eigen organisatie. “Studenten keken naar het optimaliseren van inzamelroutes, of bijvoorbeeld het verbeteren van afvalscheiding op de milieustraat en hebben zo kostenbesparingen gerealiseerd voor hun organisaties”, vertelt Bunnik. “Het mooie is dat studenten met hun project nu niet alleen een papiertje hebben behaald, maar ook hebben laten zien dat veel kennis gewoon in de eigen organisatie in huis is. Hun ideeën zijn echt omarmt.”
Een mooi voorbeeld vindt Bunnik hoe een student werk maakte van het optimaliseren van routes voor gft-verzamelcontainers (hoogbouw en hier collega’s in meenam. Een ander voorbeeld van procesoptimalisatie is het introduceren van de hark om onder andere glad grofvuil, zoals laminaat, mee in te zamelen. “Aanvankelijk werd daar wat lacherig over gedaan, want medewerkers hadden toch al een bezem en een schep? Maar met een zelfgemaakt filmpje wist de student uiteindelijk perfect zichtbaar te maken waarom een hark veel beter werkt. Een ander concreet idee van een student: zorg dat alle afstandsbedieningen bij inzamelvoertuigen hetzelfde werken. Als bepaalde knoppen op een andere plek zitten, wat in de praktijk nogal eens voorkomt, is de kans op ongelukken namelijk veel groter.”
De 32 studenten die nu hun mbo-4-opleiding op zak hebben werken voor HVC, gemeente Amsterdam, gemeente Rotterdam, Meerlanden, Avri, Gad, Avalex, Stadswerk072, De Fryske Marren, Omrin, Bat Tilburg en de Buch-gemeenten. In hun klas zaten zowel doorstromers, studenten die eerst een mbo3 Ambor diploma hebben behaald en daarna doorstromen naar het mbo-4 als zij-instromers.
In alle deelnemende organisaties zijn er studenten doorgegroeid naar andere functies, taken en rollen. Mooie voorbeelden hiervan bij de publieke afvalbedrijven zijn functies als planner, meewerkend voorman en teamcoördinator. Bij de gemeenten zijn dat functies als chauffeur plus, voorman/beheerder, planner, wijkconciërge en teamleider.