Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland testen de komende tijd een treintje van onderhoudsmachines, dat een beschadigd wegdek herstelt. Een innovatie die het wegenonderhoud in Nederland een stuk duurzamer kan maken.
De zogenoemde Asphalt Recycling Train (ART) bestaat allereerst uit een machine die het wegdek verwarmt, zodat het asfalt loskomt. Vervolgens komt er een zogeheten remixer die het asfalt loswoelt en opeet, verwerkt en opnieuw aanbrengt op het wegdek. En tot slot volgt er een wals die het wegdek weer glad maakt. Met het treintje hopen Rijkswaterstaat en provincie Gelderland aan te tonen dat wegdekonderhoud een stuk duurzamer kan worden uitgevoerd dan nu het geval is met de gebruikelijke technieken. Na een eerste proef op de N315 bij Ruurlo wordt de ART ook in andere delen van het land uitgetest.
Normaal wordt asfalt koud uit de weg verwijderd (gefreesd), naar een asfaltcentrale gebracht, verwerkt in nieuw asfalt en teruggebracht naar de weg om daar opnieuw aangebracht te worden. Met de ART gebeurt dat dus allemaal ter plaatste. Dat bespaart aanzienlijk op het aantal voertuigbewegingen. Bovendien kan vrijwel al het oude asfalt met de ART worden hergebruikt, omdat het ‘oogsten’ gebeurt door middel van verwarming. Bij koud frezen gaat een belangrijk deel van de steentjes kapot. Met de ART wordt gestreefd naar 100 procent hergebruik van grondstoffen.
De ART is een onderhoudstechniek die in het buitenland gebruikt wordt, maar in Nederland is verdwenen. Rijkswaterstaat wil de ART herintroduceren op de Nederlandse markt en beschikbaar maken voor de hele sector. Door pilots uit te voeren bij diverse wegbeheerders met verschillende asfaltmengsels en wegtypen, moet de machine straks breed inzetbaar zijn.
Het groot onderhoud op de provinciale N315 in de gemeente Ruurlo is het eerste project waar het werken met de ART wordt onderzocht en uitgeprobeerd. Over een lengte van 700 m wordt het treintje ingezet om zo ervaring op te doen met het gebruikte asfalt.
Aanvullend voert de provincie ook een apart onderzoek uit naar hoogwaardiger hergebruik van bouwstoffen in de bestaande asfaltdeklaag via warm frezen. Dat betekent dat op een vervolgdeel van 700 meter van het wegvak de ART alleen wordt gebruikt om het wegdek voor te verwarmen.
“We willen minder verspilling en meer hergebruik van grondstoffen. Daar hoort ook bij dat we als provincie het goede voorbeeld geven door met eigen opdrachten de markt aan te jagen”, zegt de Gelderse gedeputeerde Helga Witjes voor Circulaire Economie.
De kennis die uit de pilots voorkomt, wordt op de website ART-E gedeeld en opensource aan de sector aangeboden. Zo kunnen wegbeheerders en uitvoerders ervan leren en kan iedere aannemer in Nederland wegonderhoud met de ART uitvoeren. De machines krijgen vervolgens een update: ze worden verder verduurzaamd door de motor van de remixer te elektrificeren en de preheaters geschikt te maken voor een waterstofmix. Dan is ook het proces van de ART zelf duurzamer.