Categorie: Innovatie en techniek | Gepubliceerd: 24 juni 2025

Greyparrot verbindt grote merken met afvalmanagers

Deepnest is hét antwoord van Greyparrot op de informatielacune tussen grote merken en de afvalindustrie. Dit AI-platform moet merkeigenaren real-time inzicht geven in hoe hun verpakkingen presteren in de afvalketen.

Deepnest geeft bedrijven inzicht in de prestaties van verpakkingen in de afvalketen. | Greyparrot

De afgelopen vijf jaar is Greyparrot Analyzer, het AI-camerasysteem van het van oorsprong Britse bedrijf in afvalanalyes, ingezet in sorteer- en recyclingbedrijven in meer dan twintig landen. Alleen al in 2024 hebben Analyzers meer dan 40 miljard afvalobjecten gedetecteerd. Volgens Greyparrot geeft dit “een ongeëvenaard, realistisch beeld geeft van wat er daadwerkelijk wordt gesorteerd, gerecycled of verloren gaat”. De verzamelde gegevens maken duidelijk dat afvalmanagers alleen de uitdagingen op het gebied van sortering en terugwinning van grondstoffen niet kunnen oplossen.

"Maar al te vaak komt een verpakking die in theorie recyclebaar is nooit door het systeem zoals bedoeld. Ofwel kunnen ze niet correct worden geïdentificeerd door de sorteermachines, ofwel zijn ze gemaakt van materialen zonder levensvatbare eindmarkt," zegt Gaspard Duthilleul, COO bij Greyparrot. "Daarom hebben we Deepnest gebouwd, niet alleen voor merken, maar voor een systematische aanpak die de hele waardeketen ondersteunt. Afvalbeheerders hebben verpakkingen nodig die ontworpen zijn voor terugwinning, en merken moeten begrijpen wat werkt en wat niet werkt in echte omstandigheden, en op schaal. Deepnest helpt die kringloop te sluiten."

Unilever, Asahi en Amcor behoren nu tot de eerste wereldwijde merken en verpakkingsproducenten die Deepnest uitproberen om duurzamere verpakkingen te ontwerpen.

Praktische toepassingen

Met minder dan 1 procent van het afval dat momenteel handmatig wordt gecontroleerd, vult Deepnest een kritieke leemte. Het zet grootschalige afvaldata om in bruikbare inzichten voor merken en verpakkingsproducenten. Met deze inzichten, geanonimiseerd en samengevoegd op nationaal of mondiaal niveau, kunnen merken Deepnest gebruiken om:

  • De prestaties van verpakkingsrecycling te benchmarken ten opzichte van concurrenten en categorienormen
  • Verpakkingsformaten binnen submerken te testen en te vergelijken voordat ze worden opgeschaald naar het volledige portfolio
  • Specifieke ontwerpelementen te identificeren die de recyclebaarheid in prioritaire markten verminderen
  • De impact van R&D-inspanningen, verpakkingsinnovaties en circulariteitinterventies te kwantificeren

‘Boost’ voor terugwinnen materialen

Volgens Greyparrot is Deepnest een grote stap voorwaarts voor de afvalindustrie. Door merken en verpakkingsbedrijven aan het begin van de keten toegang te geven tot geaggregeerde, wereldwijde afvalgegevens, maakt Deepnest zinvolle verbeteringen mogelijk die de terugwinning van materiaal stimuleren, vervuiling terugdringen en de sorteerefficiëntie en winstgevendheid verbeteren, wat uiteindelijk de hele afvalwaardeketen ten goede komt, zie ook samenwerkingspartner Biffa.

“Het verbeteren van waardevolle resultaten op het gebied van materiaalterugwinning vereist een collectieve inspanning van de hele waardeketen”, legt Amy Cooper, hoofd innovatie van het Britse afvalbedrijf uit. “We zijn altijd op zoek naar manieren om het verband te versterken tussen wat er in onze fabrieken gebeurt en de beslissingen die eerder in de keten worden genomen. Door met Greyparrot samen te werken aan de introductie van Deepnest in onze fabrieken, kan onze sector nieuwe lagen van inzicht in materiaalterugwinning aan de oppervlakte brengen voor de bredere waardeketen - inzicht dat de potentie heeft om te zorgen voor effectiever verpakkings- en productontwerp, beleid en investeringen. Initiatieven als deze hebben de potentie om de kloof tussen ambitie en actie op het gebied van circulariteit te helpen dichten.”