Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 04 juni 2026

Máxima opent Omrin's "Temple of Trash"

Koningin Máxima heeft in Heerenveen het Werklandschap van de Toekomst van Omrin geopend. Het nieuwe circulaire kantoor op Ecopark De Wierde is grotendeels gebouwd met hergebruikte materialen. Omrin kondigde bij de opening ook de komst van een nieuwe sorteerinstallatie aan.

Koninigin Máxima opent het nieuwe kantoor van Omrin op Ecopark de Wierde samen met Renate van Opzeeland, projectmanager Werklandschap van de Toekomst.
Koninigin Máxima opent het nieuwe kantoor van Omrin op Ecopark de Wierde samen met Renate van Opzeeland, projectmanager Werklandschap van de Toekomst. | ErikJan Koopmans

In het industriële bedrijventerrein Ecopark De Wierde staat een oase van groen en rust. Het nieuwe kantoor van Omrin vormt het hart van het Werklandschap van de Toekomst: een bedrijventerrein waarin circulariteit, biodiversiteit, klimaatadaptatie en energietransitie samenkomen. De gedachte achter het gebouw en zijn omgeving is dat mensen omringd door circulaire oplossingen, vanzelf nieuwe ideeën krijgen.

Directeur John Vernooij zette Omrin én de gehele Noord-Nederlandse regio als koploper in de circulaire economie neer, met een nuchtere aanpak die laat zien dat samenwerken loont. Meer dan twintig bedrijven uit het circulaire netwerk van Noord-Nederland hebben er aan meegebouwd. "Dit werklandschap is het resultaat van honderden handen, tientallen partners, omwonenden die meedachten, medewerkers die geloofden in het idee, onze aandeelhoudende gemeentes en toezichthouders die ons de ruimte gaven."

Het gebouw is demontabel én remontabel ontworpen. Niet alleen kunnen materialen later worden hergebruikt, het hele gebouw kan ergens anders worden neergezet. De buitenplaten van het gebouw bestaan uit materiaal van oude inzamelcontainers en deels uit materiaal van windmolenwieken. In het pand zijn onder meer isolatiematerialen van oude spijkerbroeken toegepast. De stoelen zijn CO2-negatief van hennep en natuurlijke hars. Vergaderruimtes hebben namen als de Gft-zaal en zijn ook rondom dat thema ingericht. Vernooij: "Ze noemen dit gebouw weleens liefkozend de Temple of Trash. Ik vind dat prachtig. Want hier wordt afval opnieuw waardevol gemaakt." De bouw van het kantoor heeft iets meer dan een jaar geduurd.

Tijdens haar bezoek sprak Koningin Máxima met betrokkenen over circulair bouwen, duurzame landschapsarchitectuur en de grondstoffentransitie. De openingshandeling bestond uit het onthullen van een speciaal ontworpen boomhekje rond een Koningslinde. Dit verbeeldt de verbinding tussen groei, circulariteit en toekomst.

Nieuwe nascheidingsinstallatie

Vernooij kondigde bij de opening aan een nieuwe “state of the art” nascheidingsfabriek te gaan bouwen; de grootste van Nederland. In 2025 werd al een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor een dergelijke installatie. De nieuwe fabriek zal een maximale capaciteit hebben van 450 kton per jaar en moet begin 2028 klaar zijn. Deze nieuwe fabriek komt te staan op de locatie van het oude kantoor en een aantal oude gebouwen en gaat in zijn geheel de oude scheidingsinstallatie vervangen.

Omrin stelt nu al 78 procent van het afval dat inwoners aanbieden te recyclen, tegenover een Nederlands gemiddelde van 55 procent. Met de nieuwe installatie wil het bedrijf, samen met bronscheiding, 85 procent van het huishoudelijk restafval uit de verbrandingsoven houden. Voor het antwoord op de onvermijdelijke vraag "wat dan met die overige 15 procent", verwijst Vernooij naar de ketenpartners. "Die lossen we niet alleen op met betere machines. Daarvoor zijn ook slimmere ontwerpen nodig en wetgeving die circulariteit verder stimuleert. Daarom werken wij steeds intensiever samen met producenten, onderwijsinstellingen en kennispartners zoals Verpact."