VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers en onderdeel van VDL Groep, ontwikkelde vier elektrische voertuigen voor de inzameling van afval in een stedelijke omgeving. Met meerdere partners is vervolgens kennis en ervaring opgedaan met geluidsarme afvalinzameling waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen.
Met deze proeftuin is succesvol aangetoond dat het binnen handbereik ligt om vóór 2030 de stedelijke afvalinzameling volledig te verduurzamen door elektrische inzamelvoertuigen. Ondertussen worden de voertuigen namelijk dagelijks ingezet door HVC, Rova, de gemeente Rotterdam en Cure Afvalbeheer. Bij Cure wordt het elektrische kraanvoertuig zelfs in een 2-ploegendienst van ’s ochtends 06:00 tot ’s avonds 22:00 uur gebruikt. Dit is mogelijk omdat Cure gebruik maakt van een door VDL geleverde 300 kWh snellader die het voertuig binnen 15 minuten vol genoeg heeft bijgeladen om een nieuwe route te rijden.
Ondanks deze inzetbaarheid is gebleken dat het niet bij alle inzamelaars mogelijk is om een 150 of 300 kWh lader te installeren. Om zero-emissie ook voor die gebruikers mogelijk te maken is een oplossing in twee stappen beschikbaar:
Door deze overnight charger is het voor iedere inzamelaar mogelijk om zelf ervaring op te doen met het geruisloos en uitstootvrij inzamelen van afval.
VDL is Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaarder vervoer. De technologie die we voor de elektrische inzamelvoertuigen gebruiken, is afkomstig van de kennis en ervaring die VDL met meer dan 1.200 elektrische stadsbussen heeft opgedaan. De afval-inzamelvoertuigen zijn verder ontwikkeld op basis van een elektrische aandrijflijn die in samenwerking met Daf Trucks is ontworpen.
De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig Daf CF truckchassis met een terreingewicht van 29 ton en een gestuurde naloop-as. De elektrische motor beschikt over een vermogen van 210 kW en 2.000 Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien door een batterijpakket met een brutocapaciteit van 350 kWh. Met deze batterijcapaciteit kan in veel gevallen een volledige binnenstedelijke dag-inzameling gerealiseerd worden.
VDL Translift is inmiddels gestart met de productie van de fase 2-voertuigen met deze verhoogde capaciteit en zal in de loop van 2021 de eerste tien voertuigen uit deze fase 2 in bedrijf stellen.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! maart 2021 (nummer 2)