In het najaar zal Roteb voor de gemeente Rotterdam het eerste Nederlandse hybride inzamelvoertuig in gebruik nemen; een Volvo FE Hybrid.
Na Londen en Parijs is Rotterdam dan de derde stad waar een Volvo zware
truck met hybride-aandrijving rondrijdt. Het hybride voertuig, dat in
stationaire stand en lager snelheden kracht krijgt van een elektromotor en
bij snelheden hoger dan 20 km/uur overgaat op een dieselmotor, is stiller
en verbruikt zo'n twintig procent minder brandstof. De opbouw is ook
hybride en van Geesink. Daarvoor is een extra accu geplaatst die 's nachts
vanuit het lichtnet wordt opgeladen. Dat levert ook nog eens een
brandstofbesparing op van 10 procent, waardoor de totale besparing kan
oplopen tot 30 procent. Deze aanpak is daarmee gunstiger voor het milieu
dan bijvoorbeeld een truck op aardgas. Elektrische aandrijving heeft het
extra voordeel dat deze volkomen uitstootvrij en stil is. Belangrijke
overwegingen voor vuilniswagens die vaak vroeg in de ochtend in stedelijke
gebieden worden ingezet.
Sinds april 2008 voert Volvo verschillende praktijktesten met deze 4e
generatie hybride-trucks uit. De truck die Volvo in het najaar aan Roteb
levert, betreft een zogenaamd pre-productie model. Deze vuilniswagen wordt
compleet met Geesink-opbouw afgeleverd. Roteb least de truck voor een
periode van 24 maanden. Reparatie en onderhoud worden verzorgd door Volvo
Truck Center Rotterdam
Achtergrondinformatie
De hybride-vuilniswagen van Roteb is gebaseerd op het Volvo FE model dat
geschikt is voor zwaar werk. Het grootste verschil tussen deze vrachtwagen
en normale vuilniswagens is de aandrijflijn. Volvo's hybride-oplossing
combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor
wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot
ongeveer 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd.
Wanneer de truck stopt, bijvoorbeeld tijdens het inzamelen van afval,
wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig
brandstofverbruik en geluidsoverlast bij stationair draaien wordt
voorkomen.
De accu's worden opgeladen met het vermogen dat gegenereerd wordt tijdens
het remmen of door de dieselmotor. Hierdoor is dit systeem zeer geschikt
voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het
inzamelen van afval het geval is. De Volvo FE Hybrid zal naar verwachting
15 à 20 procent minder brandstof gebruiken en daarmee een
vergelijkbaar percentage minder kooldioxide uitstoten.Bovendien zijn de
toegepaste Li-ion accu's volledig recyclebaar.
De vuilniswagen van Roteb is uitgerust met de nieuwe hybride-opbouw van
Geesink, voorzien van een extra accupakket voor de aandrijving. Wanneer de
truck 's nachts staat geparkeerd, wordt het accupakket via het lichtnet
opgeladen. Naar verwachting levert deze toepassing een extra
brandstofbesparing van 10 à 15 procent op. De totale
brandstofbesparing van de hybride-vuilniswagen kan hiermee oplopen tot
maar liefst 30 procent.
Specificaties