Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 09 januari 2009

Roteb bestelt eerste Nederlandse hybride vuilniswagen

In het najaar zal Roteb voor de gemeente Rotterdam het eerste Nederlandse hybride inzamelvoertuig in gebruik nemen; een Volvo FE Hybrid.

Na Londen en Parijs is Rotterdam dan de derde stad waar een Volvo zware truck met hybride-aandrijving rondrijdt. Het hybride voertuig, dat in stationaire stand en lager snelheden kracht krijgt van een elektromotor en bij snelheden hoger dan 20 km/uur overgaat op een dieselmotor, is stiller en verbruikt zo'n twintig procent minder brandstof. De opbouw is ook hybride en van Geesink. Daarvoor is een extra accu geplaatst die 's nachts vanuit het lichtnet wordt opgeladen. Dat levert ook nog eens een brandstofbesparing op van 10 procent, waardoor de totale besparing kan oplopen tot 30 procent. Deze aanpak is daarmee gunstiger voor het milieu dan bijvoorbeeld een truck op aardgas. Elektrische aandrijving heeft het extra voordeel dat deze volkomen uitstootvrij en stil is. Belangrijke overwegingen voor vuilniswagens die vaak vroeg in de ochtend in stedelijke gebieden worden ingezet.
Sinds april 2008 voert Volvo verschillende praktijktesten met deze 4e generatie hybride-trucks uit. De truck die Volvo in het najaar aan Roteb levert, betreft een zogenaamd pre-productie model. Deze vuilniswagen wordt compleet met Geesink-opbouw afgeleverd. Roteb least de truck voor een periode van 24 maanden. Reparatie en onderhoud worden verzorgd door Volvo Truck Center Rotterdam

Achtergrondinformatie
De hybride-vuilniswagen van Roteb is gebaseerd op het Volvo FE model dat geschikt is voor zwaar werk. Het grootste verschil tussen deze vrachtwagen en normale vuilniswagens is de aandrijflijn. Volvo's hybride-oplossing combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot ongeveer 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, bijvoorbeeld tijdens het inzamelen van afval, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig brandstofverbruik en geluidsoverlast bij stationair draaien wordt voorkomen.
De accu's worden opgeladen met het vermogen dat gegenereerd wordt tijdens het remmen of door de dieselmotor. Hierdoor is dit systeem zeer geschikt voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het inzamelen van afval het geval is. De Volvo FE Hybrid zal naar verwachting 15 à 20 procent minder brandstof gebruiken en daarmee een vergelijkbaar percentage minder kooldioxide uitstoten.Bovendien zijn de toegepaste Li-ion accu's volledig recyclebaar.
De vuilniswagen van Roteb is uitgerust met de nieuwe hybride-opbouw van Geesink, voorzien van een extra accupakket voor de aandrijving. Wanneer de truck 's nachts staat geparkeerd, wordt het accupakket via het lichtnet opgeladen. Naar verwachting levert deze toepassing een extra brandstofbesparing van 10 à 15 procent op. De totale brandstofbesparing van de hybride-vuilniswagen kan hiermee oplopen tot maar liefst 30 procent. 

Specificaties

  • 7-liter Euro 5 dieselmotor die 320 pk produceert.
  • Volvo's I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) doet dienst als startmotor, elektrische aandrijfmotor en dynamo (120 kW).
  • Elektronische regeleenheid en spanningsomvormer (AC/DC).
  • Lithium-ion accu's die worden opgeladen met de energie die wordt gegenereerd bij het remmen of via I-SAM.
  • Volvo I-Shift, automatisch schakelende versnellingsbak.
  • De hybride-vuilnisopbouw wordt geleverd door Geesink-Norba.