Bij de aanleg van de A4 kan een forse besparing op de CO2-uitstoot worden gerealiseerd. Om dat doelt te realiseren gaan twee granulaatleveranciers nauw samenwerken.
Het samenwerkingsverband bestaat uit Van Vliet Contrans en Recycling Kombinatie (Reko), dat onderdeel is van Van Bentum Recycling Centrale. De aanleg van de verlengde A4 is uitbesteed aan het consortium A4ALL, bestaande uit Boskalis, Heijmans en VolkerWessels. Bij deze verlenging is naar verwachting 170 kton granulaat nodig. Door het werk van twee kanten te beleveren, zijn minder voertuigbewegingen noodzakelijk. Recycling Kombinatie zal daarbij vanuit de locatie Vondelingenplaat-Rotterdam de Schiedamse zijde van het tracé voor haar rekening nemen. Als het werk richting Delft is gevorderd zal Van Vliet Contrans de leveringen overnemen, vanuit de vestiging in Wateringen.
"Als onderaannemers vinden we het belangrijk om ook duurzaamheid als element mee te nemen in de publieke aanbesteding", zegt algemeen directeur Marc van Buijtene van Van Vliet Contrans, woordvoerder namens de twee samenwerkingspartners. "Door de beschikbaarheid van twee locaties denken wij de CO2-uitstoot substantieel te kunnen verminderen en efficiënter te kunnen werken door het beperken van de transport kilometers. De opdrachtgever wordt kort gezegd van twee kanten bediend. Hiermee worden de benodigde inzet van kilometers sterk gereduceerd en hiermee ook de hinder naar de omgeving. Daarmee is ons voorstel niet alleen economisch het meest verantwoord, maar ook maatschappelijk veruit de beste." De aanleg van het zeven kilometer lange tracé, waarover al sprake is sinds halverwege de jaren zestig, is inmiddels gestart aan de kant van Schiedam.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website