In Rivierenland rijden sinds vorige week twee inzamelvoertuigen op Liquid Natural Gas. Avri verlaagt zo de uitstoot van het wagenpark zonder dat het ten koste gaat van de actieradius van de voertuigen.
LNG is gas dat is gekoeld tot een temperatuur van -130 graden Celsius. Het gas is daardoor vloeibaar en neemt minder ruimte in de tank in. LNG-voertuigen hebben hierdoor een grotere actieradius dan vergelijkbare voertuigen die op Compressed Natural Gas (CNG) rijden. Concreet betekent dit dat de voertuigen een half uur per dag minder kwijt zijn aan tanken. De twee nieuwe voertuigen worden logischerwijs ingezet op de langste inzamelroutes van Avri.
De nieuwe LNG-voertuigen vervangen de afgeschreven dieselvoertuigen die tot voor kort op de langste routes van Avri reden. Wagens die op gas rijden maken minder lawaai en stoten veel minder fijnstof uit als dieselwagens. Ze geven daardoor minder overlast in woonwijken dan reguliere inzamelvoertuigen die op diesel rijden. Daarom zijn de meeste dieselvoertuigen van Avri al vervangen door voertuigen die op CNG-gas rijden. De CNG-voertuigen voldoen prima voor de meeste huidige routes waar inzamelvoertuigen van Avri op rijden, maar niet voor de langste routes.
De nieuwe en innovatieve LNG-voertuigen voldoen aan de Euro 6-norm. Dat is de strengste Europese norm voor uitstoot van schadelijke stoffen.
De inzameldienst van Avri is de eerste inzameldienst van Nederland die met LNG-voertuigen rijdt die aan deze norm voldoen. De nieuwe inzamelwagens zijn van het merk Scania. Ze zijn door specialist in afval inzamelopbouwen Haller Benelux B.V. en truckdealer Gerritse speciaal op maat gemaakt. Avri wil op termijn meer LNG-voertuigen aanschaffen.