In een poging om de kooplust tijdens Black Friday enigszins in te dammen, roept Greenpeace op om iets te maken, in plaats van te kopen.
Black Friday is de jaarlijkse Amerikaanse uitverkoopdag, die inmiddels uit de VS ook Nederland en Europa in is komen waaien. Consumenten worden met enorme kortingen de winkel ingelokt en verleid tot veel en grote aankopen. Greenpeace grijpt de hype rond de koopgekte aan om mensen op te roepen niet te kopen, maar te repareren, bij wijze van statement tegen het zogeheten hyper-consumerism.
Onder de noemer MAKE SMTHNG Week lanceert Greenpeace daartoe in samenwerking met partners een internationaal ‘makers festival’, waar mensen geleerd zal worden hoe ze hun apparaten en spullen kunnen repareren, upcyclen, delen en hergebruiken. Onder andere in Peking, Berlijn, Nairobi, Londen, Madrid, Moskou, Milaan en Buenos Aires worden dergelijke festival georganiseerd. Opvallend afwezig in het rijtje zijn steden in de Verenigde Staten.
Chiara Campione, projectleider van MAKE SMTHNG Week, noemt Black Friday het toppount van consumentisme: “Dit je te buiten gaan aan shoppen genereert ook grotere volumes afval dan ooit tevoren. Die gevaarlijke trend schaadt onze planeet. We kopen zonder enige reflectie, maar met het afval dat we daarmee creëren blijven we soms nog eeuwen zitten.”
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website