Een Nederlands-Amerikaanse combinatie claimt de oplossing te hebben gevonden voor het vrijwel volledig recyclen van kathodemateriaal uit afgedankte batterijen.
Van batterijen is het kathodemateriaal veruit het lastigste om te recyclen. Afhankelijk van de soort batterij bestaat het uit een specifiek mengsel waarin waardevolle metalen zitten. De meeste recyclingprocessen richten zich op het herwinnen van een of twee van de bijzondere metalen in de batterij. Om tot een vrijwel volledige herwinning van de materialen uit een batterij te komen, zijn American Manganese Inc en het Nederlandse Battery Safety Solutions BV een samenwerking aangegaan.
Het Nederlandse Battery Safety Solutions (BSS) legt zich toe op de veilige inzameling van lithium-ion batterijen om ze vervolgens te ontladen en daarna te ontmantelen in de verschillende onderdelen. Directeur Jan Robert van Veen legt uit hoe hij en American Manganese (AMY) elkaar hebben gevonden. “AMY is een mijnbouwbedrijf dat zo’n twintig jaar geleden een proces voor de winning van mangaan heeft ontwikkeld uit ertsen met slechts 2 procent mangaan. Die activiteit is niet van de grond gekomen door de inzakkende markt van mangaan, maar die techniek blijkt ook heel goed te gebruiken voor het terugwinnen van metalen uit batterijen.”
Daar waar andere batterijrecyclers een pyroproces gebruiken, waarbij in de woorden van Van Veen een hete hutspot van metalen ontstaat, is dat van AMY een hydrometallurgisch proces. “De metalen worden in een waterig milieu gescheiden en daarmee scheiden we ze allemaal van elkaar in schone fracties. Zelfs het lithium kunnen we zo uit een batterij terugwinnen.” De technologie die AMY gebruikt, is patentpending voor over de gehele wereld. Van Veen zegt dat met dit proces nu ongeveer 90 procent van een batterij kan worden gerecycled. “Andere processen komen niet veel verder dan 50 procent. De kunststoffractie is nu nog het grootste probleem. Als we dat ook hebben opgelost dan kunnen we de kringloop helemaal sluiten.”
BSS en AMY hebben elkaar in korte tijd gevonden, vertelt Van Veen. “Wij ontladen lithium-ion batterijen snel en veilig. Daarna splitsen we ze in onderdelen uiteen. Voor de anode en het omhulsel hebben we al afzetgebieden gevonden. Voor de kathode nog niet. Toen ik van het gepatenteerde proces van AMY hoorde heb ik ze gebeld. Na wat eerste gesprekken en een proefmonster hingen ze heel snel aan de lijn.”
Volgens Larry Reaugh, ceo van AMY, is het proces van BSS voor de ontmanteling het meest geavanceerde dat ze tot nu toe hebben gezien. "Deze strategische samenwerking zal de expertise en capaciteiten van beide partij samenbrengen om de beste oplossing te ontwikkelen met als doel om eind 2019 commercieel klaar te zijn.” Dan zullen door BSS de batterijen op grote schaal worden ontladen en gedemonteerd om vervolgens het kathodemateriaal naar AMY te sturen voor verdere verwerking. De komende tijd zullen door BSS nog meer monsters van andere batterijtypen worden opgestuurd. AMY gaat daarmee het proces verder optimaliseren.