De Gouden Glasbak is na de feestdagen op tour gegaan door Nederland. Want al die glazen flessen en potjes die er eind december doorheen zijn gegaan, moeten natuurlijk gescheiden worden ingezameld.
Om rondom de feestdagen aandacht te geven glasrecycling, ontwikkelde Nedvang een opvallende Glas in ’t Bakkie-campagne specifiek gericht op het verzamelen van ‘feestglas’: wijn- en champagneflessen, potjes pesto, flessen olijfolie en ga zo maar door. De boodschap: al dat glas mag inclusief deksels en restjes in de glasbak, waarna het 100 procent gerecycled wordt. Dat bespaart grondstoffen én energie.
Tijdens de campagne in de eerste week van januari ging de Gouden Glasbak bij uitzondering huis-aan-huis glas ophalen. Met de van tv bekende glasbakhosts Fred van Leer (stylist) en Shelly Sterk (presentatrice) reed de Gouden Glasbak onder andere langs bij andere bekende Nederlanders, zoals actrice Anna Drijver, stylist Bastiaan van Schaik, Gouden Kalf-winaar Abbey Hoes en oud-nachtburgemeester René Bom.
Het is niet de eerste keer dat de Glas in ’t Bakkie-campagne bekende Nederlanders gebruikt om aandacht te genereren voor de gescheiden inzameling van glas. Rond de 40e verjaardag van de glasbak bracht rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig vorig jaar in het kader van deze campagne een nummer uit met de titel ‘Glasbak’ en verschillende bekende Nederlanders lieten zich in een trui met glasbaklogo hijsen. Foto’s hiervan zorgden voor de nodige reuring op sociale media. Ook werd toen het werkwoord ‘glasbakken’ geïntroduceerd.
De Gouden Glasbak is het symbool van veertig jaar glasinzameling en -recycling in Nederland. Afgelopen zomer werd de opvallende glasbak in het kader van de Glas in ’t Bakkie-campagne nog geplaatst op het Prins Alexanderplein in Rotterdam.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website