Categorie: Producten | Gepubliceerd: 08 november 2022

Wereldmerken niet op koers voor doelstellingen 2025

De multinationals, ngo's en financiële instellingen die zich in 2018 verbonden aan doelstellingen omtrent plasticafval, gaan deze waarschijnlijk niet halen.

Hoewel op sommige gebieden wel duidelijk voortgang is geboekt, worden belangrijke doelstellingen voor 2025 waarschijnlijk niet behaald. Dat blijkt uit het jaarlijkse voortgangsrapport van de Ellen MacArthur Foundation. Dit laat volgens de organisatie zien dat bedrijven urgent hun inzet moeten vergroten, vooral wat hergebruik betreft, en dat overheden maatregelen moeten nemen om de voortgang te versnellen en ambities te verhogen. De Ellen MacArthur Foundation heeft daarvoor de hoop gevestigd op de juridisch bindende overeenkomst tegen plasticvervuiling van de Verenigde Naties. Onderhandelingen hierover zijn momenteel gaande.

Global Commitment

In 2018 sloten 250 multinationals, ngo's en financiële instellingen, waaronder Coca-Cola, Danone, H&M, L'Oreal en Unilever, zich aan bij de Global Commitment van de Ellen MacArthur Foundation. Doelen waren het elimineren van onnodige plastic verpakkingen en 100 procent herbruikbare, recyclebare of composteerbare plastic verpakkingen in 2025. Ook moest er meer recyclaat ingezet worden in verpakkingen. 

Recyclaat en circulaire verpakkingen

Eerst het goede nieuws: met de inzet van gerecycled plastic gaat het goed. Ondertekenaars hebben in drie jaar tijd hun gebruik van recyclaat verdubbeld, van 4,8 procent in 2018 naar 10 procent in 2021. Er is echter wel een versnelling nodig om het doel van 26 procent in 2025 te behalen. 

De doelstelling van 100 procent herbruikbare, recyclebare of composteerbare plastic verpakkingen in 2025 wordt bijna zeker door een meerderheid van de deelnemers niet behaald. Het aandeel van deze circulaire verpakkingen stijgt wel jaarlijks, maar de voortgang gaat traag. Zo steeg het aandeel in 2021 met 1,7 procentpunt naar 65,4 procent. En er zijn ook deelnemers die onder de 20 procent blijven steken. Vooral flexibele verpakkingen en een gebrek aan de juiste infrastructuur vormen obstakels voor het behalen van deze doelstelling. Zakjes en folies maken 16 procent uit van de verpakkingen van de deelnemers, maar deze verpakkingen zijn moeilijk te recyclen. Voor harde plastics (circa 11 procent van de verpakkingen van de deelnemers) is meer recyclingcapaciteit nodig.

Virgin kunststoffen

Het gebruik van virgin plastics ligt na een paar jaar van daling inmiddels weer op het niveau van 2018. Een meerderheid van de deelnemers vermindert dit verbruik wel, maar dat helpt dus niet voldoende. In 2021 steeg het gebruik van virgin plastics met 2,5 procent. Maar 59 procent van de deelnemende merken en retailers heeft hun gebruik tussen 2018 en 2021 juist verminderd, en 40 procent verminderde hun totaal aantal plastic verpakkingen in dezelfde periode. Dit laat volgens de Ellen MacArthur Foundation zien dat er wel degelijk een significante vermindering mogelijk is. 

De Ellen MacArthur Foundation rapporteert voornamelijk wat alle bedrijven samen gemiddeld bereikt hebben. De organisatie benadrukt echter dat de resultaten sterk variëren tussen bedrijven, en dat enkele koplopers laten zien dat er voor iedereen meer voortgang mogelijk is.