De Autoriteit Consument & Markt verbiedt de overname van AEB door AVR. Als de overname door zou gaan, ontstaat er een te machtig bedrijf, oordeelt de toezichthouder. Vooral gemeenten in het westen van het land zouden de gevolgen daarvan merken.
AVR en AEB zouden samen veruit het grootste afvalverwerkingsbedrijf van Nederland worden. De verwerkingscapaciteit van de twee partijen samen is ruim twee keer zo groot als de nummer 2, Attero. Samen zouden de partijen voor huishoudelijk afval in het westen van Nederland een marktaandeel van meer dan 60 procent krijgen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Vooral gemeenten in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zouden na het samengaan van deze bedrijven meer moeten gaan betalen voor de verwerking van huisvuil. Daarom geeft de ACM geen toestemming voor deze overname. Er zijn onvoldoende alternatieven voor de combinatie AVR/AEB in het westen van Nederland, en het kost meer geld om het huisvuil naar verder weggelegen afvalverwerkers te vervoeren. De combinatie AVR/AEB zou daarom de prijzen voor de verwerking van huisvuil kunnen verhogen. Voor mensen in die gemeenten stijgt dan de afvalstoffenheffing. Concurrentie in deze markt houdt de prijzen scherp.”
Uit het onderzoek van de ACM naar de verwerking van licht verontreinigd gevaarlijk afval blijkt verder dat de combinatie AVR/AEB ook op dat vlak een dominante positie zou krijgen. Samen krijgen zij een marktaandeel van meer dan 80 procent. Het gaat dan om licht verontreinigd gevaarlijk afval zoals bijvoorbeeld poetsdoeken of beschermende kleding die met gevaarlijke stoffen zijn verontreinigd. Er zijn weinig andere verbrandingsinstallaties die dit soort afval in Nederland kunnen verwerken. De mogelijke alternatieven hebben beperkte extra capaciteit om nieuwe klanten aan te nemen. Ook het verwerken van dit afval tegen vergelijkbare prijzen in het buitenland is geen alternatief. Alles bij elkaar betekent dat de combinatie AVR/AEB de prijzen voor de verwerking van dit afval kan verhogen.
AVR/AEB vinden dat de overname zorgt voor een snellere verduurzaming van hun afvalverwerking. De ACM ziet dat duurzaamheidsmaatregelen, zoals scheidingsinstallaties of CO2 afvang, ook zonder overname sowieso moeten worden uitgevoerd. Ook een eventuele andere overnamepartner zal duurzaamheidmaatregelen moeten nemen. Bij aanbestedingen is het zo duurzaam mogelijk verwerken van afval steeds meer een eis.
AVR is onderdeel van het Cheung Kong concern uit Hong Kong. AEB Holding N.V. is nu nog in handen van de gemeente Amsterdam. In 2021 besloot de gemeente om AEB te privatiseren. Er waren verschillende bedrijven geïnteresseerd. De gemeente koos voor het bod van AVR en meldde deze overname aan de ACM. De ACM heeft de overname grondig onderzocht, ook om te beoordelen op de geschetste voordelen op het gebied van duurzaamheid. Daarbij zijn verschillende economische analyses gemaakt, documenten opgevraagd en data geanalyseerd. Er is uitvoerig gesproken met concurrenten, gemeenten, inzamelaars en andere betrokkenen.