Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 05 januari 2024

HVC deelt droom over afvalvrije wereld

Samen met gemeenten en inwoners wil HVC de aankomende jaren een grote stap zetten richting het voorkomen van afval. Een publiekscampagne moet hieraan bijdragen.

Beeld van de afvalwolk uit de video bij de HVC-campagne 'Wij gaan voor afvalvrij, en jij?'.
Foto: HVC

Ooit is HVC opgericht om samen met aandeelhoudende gemeenten op een zo schoon mogelijke manier afval te verwerken en duurzame energie op te wekken. Voor het publieke afvalbedrijf is het nu echter tijd voor een volgende stap richting afval verminderen. Met de afvalpreventiecampagne ‘Wij gaan voor afvalvrij. En jij?’ wil HVC afvalpreventie een boost geven. De campagne heeft een potentieel bereik van circa 1,5 miljoen inwoners van de gemeenten waar het bedrijf afval inzamelt. HVC nodigt gemeenten en inwoners uit om mee te denken hoe er vorm gegeven kan worden aan een afvalvrije wereld.

HVC haalt onderzoek van Milieu Centraal aan dat uitwijst dat consumenten hun klimaatimpact met meer dan 25 procent kunnen terugdringen door minder spullen te kopen. Dion van Steensel, algemeen directeur van HVC: “Naast de positieve milieu-impact scheelt het je ook geld en geeft het misschien ook meer rust. Meer tijd voor zaken die er écht toe doen in het leven dan vaak op online koopjesjacht gaan. Kiezen voor een bewuster, duurzamer én goedkoper leven. Een win-win situatie voor iedereen wat mij betreft. En als dat betekent dat we bij HVC minder te doen hebben in afvalinzameling en verwerking, dan is onze missie geslaagd.”

Koploper

In het persbericht waarin HVC de publiekscampagne aankondigt, stelt het “als eerste publieke afvalverwerker in Nederland te stap te zetten van afval scheiden naar afval voorkomen”. Een wat boude uitspraak. Afgelopen jaar stelde Omrin-directeur John Vernooij bij de presentatie van de jaarcijfers bijvoorbeeld ook dat de Friese publieke afvalverwerker “blijft inzetten op het voorkomen van CO2-uitstoot door afvalpreventie en recycling”.

HVC is overigens wel lid van de koplopergroep Afvalpreventie Nederland, waarin Rijkswaterstaat, een aantal gemeenten en afvalbedrijven kennis delen en initiatieven ontwikkelen. De publiekscampagne vormt een aanvulling op de bestaande initiatieven, stelt HVC.

Geen vingertje, maar beweging

Bij HVC is het effect van een wij-afvalvrij-initiatief eerst getoetst binnen de eigen organisatie. “Daaruit bleek dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt”, zegt directeur Van Steensel. “Met een eigen bakje naar de supermarkt of niet zomaar nieuwe spullen kopen als iets kapot gaat, is voor de meeste mensen echt wennen. We willen dan ook geen campagne voeren waarbij we met het vingertje wijzen. We nemen iedereen graag mee in onze droom over een afvalvrije samenleving.” 

HVC werkt nauw samen met Zero Waste Nederland oprichtster Elisah Pals en gedragswetenschapper Reint Jan Renes. “We helpen elkaar om een brede afvalvrije beweging in Nederland te versnellen”, geeft Van Steensel aan. ‘Wij gaan voor afvalvrij. En jij?’ is tevens een uitnodiging aan bestuurders om samen met ons vorm te geven aan de duurzaamheids- en circulariteitsambities van hun gemeente. Wat ons betreft vormt deze campagne pas het begin van een grote gezamenlijke beweging de komende jaren.”

Afvalpreventie-expert Pals denkt dat HVC de toon gaat zetten die zal gaan weerklinken in de gehele afvalwereld: afvalpreventie komt voorop te staan. “We kunnen ons geen weg uit de troep recyclen, als de kraan open blijft staan. Afval voorkómen is dus essentieel. HVC is de eerste publieke inzamelaar en verwerker die dat snapt én het aandurft om op gedurfde wijze met deze missie aan de slag te gaan. Het is geweldig om met ze samen te werken.”     

Video bij de HVC's campagne 'Wij gaan voor afvalvrij, en jij?'. Bron: YouTube/HVC Groep

Gerelateerde artikelen