Categorie: Politiek en beleid | Gepubliceerd: 31 mei 2024

Onrust over mogelijk uitstel zero-emissiezones

Uitstel van de invoering van zero-emissiezones in binnensteden kan koplopers op het gebied van duurzaam vervoer kopschuw maken. Daarvoor waarschuwt Transport en Logistiek Nederland de nieuwe coalitiepartijen.

Ook afvalbedrijven sorteerden de afgelopen jaar voor op de invoering van zero-emissiezones, zoals bijvoorbeeld GP Groot met deze elektrische kraakperswagen.
Foto: Erik Boschman | GP Groot

In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat dat bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones – die vanaf 2025 worden ingevoerd in tientallen binnensteden – kan worden uitgesteld. Dat plan leidt tot onrust onder bedrijven die hebben geïnvesteerd in schone voertuigen. Dat stelt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens de organisatie hebben veel transportondernemers inmiddels in elektrificatie van hun wagenpark geïnvesteerd. Voor het nemen van investeringsbeslissingen hebben ondernemers duidelijkheid en een consequent overheidsbeleid nodig, geen overheid die zwalkend beleid voert. Juist in een ingewikkelde transitie moet de overheid koplopers niet kopschuw maken door het veranderen van spelregels tijdens het spel.

Afspraak is afspraak

TLN zal er tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer (op 19 juni) voor pleiten dat de overheid vasthoudt aan de eerder gemaakte afspraken over zero-emissiezones die per 1 januari 2025 ingaan. Daarnaast zal de organisatie benadrukken dat een aantal randvoorwaarden op orde moet zijn voor het succes van de zero-emissiezones. Zo is het voor transport- en logistieke ondernemers belangrijk dat in alle zero-emissiezones dezelfde regels gelden. Daarom is en blijft coördinatie en harmonisatie door de Rijksoverheid belangrijk.

Ontheffingen

Verder is dringend behoefte aan beschikbare, betrouwbare en betaalbare laadinfrastructuur, op bedrijventerreinen en langs openbare wegen. TLN benadrukt daarom met klem dat de problemen met de druk op het elektriciteitsnet zo snel mogelijk dienen te worden opgelost. Zodat transporteurs elektrische trucks kunnen aanschaffen om de aanstaande zero-emissiezones te bevoorraden, of bijvoorbeeld om afval af te voeren. Bedrijven die kunnen aantonen dat ze de benodigde netaansluiting niet tijdig kunnen krijgen, moeten een ontheffing krijgen voor hun dieselvoertuigen. Vanaf 1 juli moet er wat TLN betreft een centraal loket ontheffingen zero-emissiezones zijn zodat ondernemers ontheffingen spoedig kunnen aanvragen.

Oneerlijke concurrentie

Begin mei liet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) al weten dat het belangrijk is om uitstel te voorkomen. Toen was overigens nog niet bekend dat de nieuwe coalitiepartijen zinspelen op uitstel. Gemeenten vrezen dat uitstel leidt tot onduidelijkheid voor ondernemers en mogelijk ook oneerlijke concurrentie en zelfs faillissementen. Volgens de VNG hebben ondernemers er belang bij om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over de regels waar zij zich aan moeten houden. Temeer gezien de investeringen die zij hebben gedaan in nieuwe dienstverleningsconcepten en uitstootvrije voertuigen, zoals inzamelwagens op elektriciteit of waterstof.

VNG vindt ook dat het Rijk een regierol moet pakken bij de geharmoniseerde invoering van de zero-emissiezones. Een lappendeken aan verschillende regels is een verschrikking voor bedrijven die in meerdere gemeenten actief zijn. Een punt dat de vereniging zeker zal maken tijdens genoemd rondetafelgesprek, waar ook de belangenbehartiger van Nederlandse gemeenten voor is uitgenodigd.

Andere politieke wind

Begin dit jaar stelde Vivianne Heijnen, de inmiddels afgezwaaide demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, nog dat ze wilde vasthouden aan de planning voor een geharmoniseerde invoering van zero-emissiezones, ondanks het ongemak dat er in delen van de samenleving bestaat over de zones. Gemeenten gaan over de invoering van zero-emissiezones en het Rijk over de harmonisering. Zonder harmonisering zullen gemeenten ieder onder eigen voorwaarden een zero-emissiezone invoeren en weet geen ondernemer meer waar hij aan toe is, schreef Heijnen destijds in een brief aan de Tweede Kamer.