Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 05 juli 2024

Betere communicatie nodig over scheiden van glas en papier

Gemeenten kunnen met actieve voorlichting en directe communicatie meer doen om inwoners te informeren en aan te sporen om papier en glas te scheiden. Maar daarvoor willen ze niet per se hulp van brancheverenigingen.

Online communicatie is erg belangrijk binnen de afvalcommunicatie van gemeenten richting inwoners. (Foto: Marcel de Grijs | Dreamstime)

Dat blijkt uit een quickscan die Papier Recycling Nederland (PRN) en Stichting Duurzaam Verpakkingsglas (SDV) hebben uitgevoerd onder beleidsmedewerkers van 150 Nederlandse gemeenten en samenwerkingsverbanden. Volgens de organisaties gaat er nog steeds veel papier en glas verloren: het Nederlandse huishoudelijke restafval bestaat nog steeds voor 20 procent uit papier en 4,5 procent uit verpakkingsglas. De quickscan geeft een beeld van wat gemeenten doen om deze situatie te verbeteren. De hoofdconclusie is dat er nog veel te winnen is, met name met actieve voorlichting en directe communicatie met inwoners. Ook concluderenPRN en vooral SDV dat ze nog te onbekend zijn bij gemeenten, en daarmee ook hun communicatiemiddelen.

Online

Papier en glas hebben bij een kwart van de respondenten geen vaste plek op de jaarlijkse communicatiekalender. Bij driekwart is dat wel het geval. Die publieksvoorlichting vindt echter vooral plaats via onlinekanalen zoals een website (93 procent), de afval app (85 procent) en social media (65 procent). Op afstand volgen lokale kranten (56 procent), educatie op scholen (48 procent), communicatiecampagnes (47 procent) en de milieucoach (30 procent). Inwoners moeten de informatie meestal zelf gaan halen, constateren PRN en SDV. Ook zijn er aanzienlijke verschillen in hoe proactief en intensief gemeenten communiceren, van ‘niet specifiek’ en ‘incidenteel’ tot minimaal één of enkele keren per jaar. Vooral de mate van inzet van de milieucoach en van educatie op scholen zijn volgens PRN en SDV positief, en kansrijk om verder te ontwikkelen.

Onbekendheid

Onaangename verrassing voor PRN zal ook zijn dat 45 procent van de respondenten de PRN-scheidingswijzer van papier niet kent. Voor de scheidingswijzer van glas van SDV is dat zelfs 67 procent. Redenen die worden genoemd zijn onder meer de eigen wijzers, verwijzing naar de afvalapp van het samenwerkingsverband, en naar Milieu Centraal. Een kleine 90 procent van de respondenten informeert inwoners waarom scheiden van glas en papier belangrijk is, maar minder dan 70 procent legt ook uit wat er na het scheiden met papier en glas gebeurt. Driekwart van de respondenten weet zelf hoeveel papier en glas er in het restafval zit.

Behoefte

Ongeveer 73 procent geeft desgevraagd aan geen wensen of suggesties te hebben hoe PRN en SDV hen van dienst kunnen zijn om de inzameling van papier en glas te verbeteren. De overige 27 procent noemt onder meer een landelijke campagne, meer bekendheid voor PRN en SDV, en samenwerking tussen gemeenten en producenten.