Het gescheiden inzamelen van lachgascilinders heeft een positief effect op de continuïteit van installaties én de veiligheid in de afvalketen in Twente. Lokaal trekken ze daar conclusies uit. Doen politici dat binnenkort ook in Den Haag?
Twence ziet sinds de start van een pilot met het gescheiden inzamelen van lachgascilinders in april een daling in het aantal ontploffingen in haar verbrandingsovens, waardoor er minder schade ontstaat. Ook treft de afvalverwerker daadwerkelijk minder cilinders aan in het aangeleverde afval.
Twente Milieu zamelde tot nu toe al meer dan 2.000 lachgascilinders gescheiden in. Gezien het succes hebben de afvalbedrijven besloten de pilot te verlengen tot 3 oktober 2024. Inwoners kunnen tot maximaal 10 cilinders per keer veilig en anoniem blijven inleveren bij afvalbrengpunt Oost in Enschede en op het Milieupark in Hengelo. Daar ontvangen zij per cilinder 5 euro. Voor de inname van cilinders tegen een vergoeding gelden wel beperkte openingstijden. En de komende maanden worden die in Hengelo zelfs nog iets krapper in verband met de personele bezetting in de zomer.
Cilinders kunnen met een milieupas overigens ook gewoon worden ingeleverd tijdens de reguliere openingstijden van Milieuparken Hengelo en Hof van Twente en de afvalbrengpunten in Almelo, Enschede, Losser, Oldenzaal en Wierde, maar dan zonder de beloning.
Sinds 2023 bestaat een lachgasverbod en zit er geen statiegeld meer op lachgascilinders. Hierdoor komen de cilinders in het restafval en zwerfafval terecht. Dit zorgt voor zorgwekkende en zeer onveilige situaties en voor explosies bij afvalverwerkers. Bij Twence liep de schade in een jaar tijd op naar 3 miljoen euro.
Onder andere AEB experimenteerde ook al met een inzamelpilot. Eerder dit jaar stopte de Amsterdamse afvalverwerker hier echter weer mee. In vijf maanden zamelde AEB 80.000 lachgascilinders in met het uitkeren van een premie van 10 euro. Wat directeur Wim van Lieshout betreft is daarmee aangetoond dat statiegeld op de cilinders werkt. Aan het kabinet nu de taak om iets met die kennis te doen, vindt hij.
Vanuit Den Haag is het echter behoorlijk stil als het om concrete oplossingen gaat voor de lachgasproblematiek in de afvalsector. In april stemden de Tweede Kamer nog wel over een motie die de regering oproept een uniforme landelijke inzamelregeling in te stellen voor de lachgascilinders, maar deze werp verworpen.
Tijdens een rondetafelgesprek in juni wekten verschillende Kamerleden de indruk iets te willen doen om de afvalsector te helpen en zo tegelijk te voorkomen dat de afvalstoffenheffing in gemeenten omhoog vliegt. De sleutel lijkt te liggen bij PVV-Kamerlid Wim Boutkan. In de wandelgangen ging het verhaal dat zijn partij genoemde motie eerder niet kon steunen, omdat de nieuwe coalitiepartijen hadden afgesproken tijdens de formatie geen voorstellen te steunen die het Rijk extra zouden kosten. Voor de opzet van een landelijk systeem voor inleverpremies op lachgascilinders was dus geen geld. Maar inmiddels zijn de kaarten geschud. De PVV kan zijn nek nu uitsteken voor de afvalsector.
Dat Twence en Twente Milieu nu kiezen voor een verlenging van de pilot met drie maanden heeft volgens een woordvoerder van de afvalverwerker onder andere te maken met de ontwikkelingen die nationaal spelen. Maar de bedrijven denken de komende drie maanden ook te kunnen gebruiken om nog meer informatie te verzamelen over de kosten en baten van de gescheiden inzameling.