De brancheorganisaties FNOI en MRF pleiten voor een overgangsperiode voor de aangescherpte handhaving op de Fop-regeling, anders kunnen hun leden voorlopig geen oudpapier en metalen meer exporteren.
Sinds begin september heeft de douane de handhaving aangescherpt voor het aanleveren van deelzendingen onder de zogeheten ‘Fiat Opslag’ (Fop)-regeling. Deze aangescherpte handhaving heeft ertoe geleid dat het vrijwel onmogelijk is geworden voor exporteurs van oudpapier en metalen vrijwel op een efficiënte wijze uitvoeraangiftes te doen.
De export van oudpapier en metalen betreft bijna altijd deelzendingen, schrijven de organisaties. Vaak gaat het om verschepingen tot 120 containers, die van diverse verwerkers- en laadlocaties worden aangevoerd. Het nieuwe handhavingsbeleid leidt ertoe dat er in de praktijk voor iedere container op de verschillende locaties een aparte aangifte moet worden gedaan, in plaats van een verzamellocatie na de laatst geladen container. Dit vinden de FNOI en de MRF erg inefficiënt en het leidt daarnaast tot enorme wachttijden en kosten in de keten.
Met een brandbrief hebben de brancheorganisaties FNOI en MRF gezamenlijk de douane, en in het verlengde de Inspectie Leefomgeving en Transport, verzocht om mee te werken aan een overgangsperiode. Deze periode moet havenportaal Portbase de mogelijkheid geven haar systeem op zo’n manier aan te passen dat te verschepen containers voor de export in gedeelten kunnen worden geüpload. Dat is nu niet mogelijk.
De organisaties pleiten voor een opschorting van de handhaving van de Fop-regeling tot een passende oplossing voor de problematiek is gevonden en is geïmplementeerd. Ze verwachten dat dit binnen zes maanden moet kunnen worden afgerond.
Aanleiding voor de aangescherpte handhaving op de Fop-regeling is dat de vastlegging van de voorraadadministratie van terminals met betrekking tot deelzendingen, die onder de Fop-regeling vallen, onvolledig of onjuist was. Hierover heeft de douane afgelopen augustus de houders van de vergunning ‘Ruimte voor tijdelijke opslag’ (RTO) in de Rotterdamse haven gewaarschuwd, in combinatie met een beschrijving van de spelregels voor het aanleveren van deelzendingen onder de Fop-regeling.