Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 11 oktober 2024

'Hou 'm droog'

Met deze drie woorden willen vijf matrasfabrikanten, Stichting Matrasrecycling Nederland en de NVRD de consument overtuigen om matrassen droog in te leveren bij een milieustraat en hiermee onnodig afval te voorkomen.

Campagnebeeld van 'Hou 'm droog'. (Foto: Matrasrecycling Nederland)

De matrasfabrikanten Beter Bed, Koninklijke Auping, Hilding Anders Nederland, Ikea en Swiss Sense, die samen Stichting Matrasrecycling Nederland (MRN) hebben opgericht, signaleren dat oude matrassen vaak op straat worden gedumpt. Daar regenen ze regelmatig nat en worden ze onbruikbaar, want natte matrassen kunnen niet worden gerecycled en belanden in de verbrandingsoven. Hierdoor zorgen matrassen jaarlijks voor ruim 30 kton aan afval, blijkt uit een onderzoek van MRN en de NVRD.

Om dit probleem tegen te gaan, starten de initiatiefnemers van MRN samen met Hml Bedding en de NVRD de landelijke bewustwordingscampagne ‘Hou ‘m droog’. Deze campagne gaat komende dinsdag 15 oktober van start, met de ‘Dag van het Droge Matras’. Met deze campagne willen ze Nederlanders oproepen om matrassen droog in te leveren bij een milieustraat of gebruik te maken van een ophaaldienst. Alleen dan kunnen ze worden gerecycled en hergebruikt voor nieuwe producten, zoals judomatten, woningisolatie en dempende vloeren voor speeltuinen.

AVV

MRN heeft als doel gesteld dat in 2028 minimaal 75 procent van het aantal verkochte matrassen gerecycled wordt. Daarnaast moet tot 90 procent van het gewicht van de gerecyclede matrassen worden omgezet in bruikbare materialen voor nieuwe producten. Deze doelen zijn eind 2021 algemeen verbindend verklaard door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze AVV loopt nog tot en met eind 2025.