Categorie: Producten | Gepubliceerd: 04 juni 2009

Balkenende doopt Super-schooncampagne

Minister-president Jan Peter Balkenende heeft de campagne Super-schoon geopend door de nieuwe Nederland Schoon afvalbak te plaatsen.

Dat deed hij voor het filiaal van Albert Heijn op het Spui in Den Haag, samen met directievoorzitter Theo Roos van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL, de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland) en bestuursvoorzitter Peter Swinkels van Stichting Nederland Schoon.
De bak is gemaakt van ruim vierhonderd gerecyclede PET-flesjes. Er worden 20.000 bakken van dit duurzame materiaal in geheel Nederland geplaatst, een uitbreiding van 30 procent van de huidige stalen bakken.
"Een schone winkelomgeving is heel belangrijk," aldus Balkenende, want "schoon trekt schoon aan en bovendien trekt een schone omgeving minder criminaliteit aan."

Actieplan
Het plaatsen van de nieuwe afvalbakken is onderdeel van het actieplan Super-schoon van het CBL. Met het actieplan wil het CBL supermarktondernemers stimuleren hun winkelomgeving nog schoner te houden. "De supermarkten ontvangen dagelijks zo'n vier miljoen klanten", zegt Roos. "Het actieplan is gericht op het voorkomen van zwerfafval. De afvalbak van Nederland Schoon is daarbij een prima hulpmiddel."
Veel mensen maken zich in meer of mindere mate schuldig aan het weggooien van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Swinkels: "Daarom is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen geconfronteerd worden met de boodschap dat afval in de afvalbak hoort."

Meer weten over Stichting Nederland Schoon?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website