De glasbak bestaat 40 jaar. Om dit te vieren, wordt de Glas in 't Bakkie-campagne van een gloednieuw jasje voorzien. Knallend hoogtepunt moet de verjaardag van de glasbak op 17 mei worden.
Veertig jaar geleden werd in ‘s-Hertogenbosch de eerste gemeentelijke glasbak geplaatst. Inmiddels is glasinzameling voor de meeste Nederlanders de gewoonste zaak van de wereld. Dankzij de glasbak heeft Nederland zich genesteld in de wereldwijde en Europese kopploeg van glasinzameling en -recycling. Elk glazen flesje of potje dat in de glasbak wordt gegooid, wordt zonder kwaliteitsverlies gerecycled. De glasbak is daarmee een symbool van duurzaamheid en circulaire economie, vinden ze bij het Afvalfonds Verpakkingen en Nedvang.
Het Afvalfonds en Nedvang grijpen de 40e verjaardag van de glasbak aan om in samenwerking met creatief bureau Arttenders en Studio Lernert & Sander met een grote landelijke campagne de glasbak de status te geven die het volgens haar verdient: een Nederlands icoon. Basis van de campagne is het glasbak-logo. Het retro design blijkt namelijk hartstikke hip. Daarbij wordt een reeks opvallende campagnebeelden ontwikkeld, met gedetailleerde taartversies van de meest iconische glasbakken. Tot slot wordt ‘glasbakken’ verheven tot werkwoord. Want naar de glasbak gaan hoort zo bij het dagelijkse leven, dat verdient een eigen woord, vinden ze bij het Afvalfonds.
Rondom 17 mei zullen de campagne-uitingen zichtbaar zijn door heel Nederland. Daarnaast heeft de verjaardag nog een verrassing in petto. Een grootse ode aan de glasbak, die door jong en oud zal worden opgemerkt. Wat het precies is, blijft nog even geheim.
Nederlandse gemeenten, de partners in de afvalketen, supermarkten en festivals worden uitgenodigd om dit feest samen te vieren! Vanaf medio april kunnen zij hun gratis campagnetoolkit downloaden via glasintbakkie.nl.
Glas in ’t Bakkie’ is een onderdeel van het Actieplan Glas dat het Afvalfonds Verpakkingen in 2016 heeft opgesteld om eind 2018 de doelstelling van 90 procent glasrecycling te behalen. Medio 2016 is een start gemaakt met de uitvoering van het actieplan. Het actieplan wordt beheerd door het Afvalfonds Verpakkingen en de uitvoering is belegd bij Nedvang.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website