Transport en Logistiek Nederland (TLN) is niet te spreken over de verhoging van het Eurovignet voor zware vrachtauto's die het kabinet heeft aangekondigd in de nieuwe Rijksbegroting. Een verlaging van de tarieven zou eerder voor de hand liggen gezien het ingeperkte wegennet.
Het Eurovignet moet in Nederland, Luxemburg, Zweden en Denemarken worden betaald voor het gebruik van de snelwegen door vrachtauto’s boven de 12 ton. Het kabinet heeft met de betrokken landen afspraken gemaakt om de tarieven vanaf 1 juli volgend jaar te verhogen voor de oudere vrachtauto’s (Euroklasse 4 en lager).
Concreet gaat het tarief van een jaarkaart voor een Euro 4-voertuig daardoor in 2019 omhoog van 1.250 euro naar 1.404 euro. Voor een Euro 3 gaat het om een stijging van 1.250 euro naar 1.543 euro per jaar. Het dagtarief wordt voor alle Eurocategorieën, dus ook voor schonere voertuigen, verhoogd van 8 euro naar 12 euro.
De wijziging van het verdrag leidt tot hogere heffingsontvangsten voor de Nederlandse overheid. Volgens de rijksbegroting belopen de meeropbrengsten 13 miljoen euro in 2019 en 31 miljoen euro (waarvan 8 miljoen euro opgebracht door Nederlandse vervoerders) in de jaren daarna. Deze worden toegevoegd aan de investeringsruimte van hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds.
TLN zegt de gedachte te begrijpen om vanwege het milieu oudere, vuilere vrachtvoertuigen zwaarder te belasten dan de schoonste typen. Maar omdat eerst Duitsland en later België het Eurovignet hebben geschrapt, is het wegennet waarop het Eurovignet geldt aanzienlijk kleiner geworden. Daarom is een verhoging van de tarieven verre van logisch. Een verlaging van de tarieven zou eerder voor de hand liggen.
De transportorganisatie vindt verder dat aanpassing van de heffingen voor het vrachtverkeer zou moeten worden geregeld met de vrachtwagenheffing die het kabinet in 2023 wil gaan invoeren. Als het kabinet de verhoging van de Eurovignettarieven doorzet, dan zou de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zware vrachtauto’s evenredig moeten worden verlaagd. Toen het Eurovignet in 1996 is ingevoerd, is de MRB gelijktijdig verlaagd, waardoor de inkomsten van het Rijk gelijk bleven. Dit mechanisme zou nu dus weer moeten worden toegepast, aldus TLN.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website