BWaste, Ferro-Fix, Mic-o-Data, Beek Container Groep en BroNij gaan onder de naam Waste Vision slimme containersystemen ontwikkelen voor gemeenten én bedrijven. CEO Arjen Wittekoek: “Ons potentieel is enorm.”
De nieuwe naam van de groep bedrijven is vanmiddag publiek gemaakt op de ReinigingsDemoDagen in Soest. Via een livestream werden ook direct de medewerkers van de bedrijven geïnformeerd. De afgelopen jaren werden de bedrijven die actief zijn in de productie, onderhoud en technologie van slimme containersystemen ondergebracht in BBF Holding. Ze bleven echter opereren onder hun eigen naam. Voortaan zullen de bedrijven naar buiten treden als Waste Vision. Behalve op gemeenten gaat het bedrijf zich ook op bedrijven richten. Daarnaast moeten de oplossingen van het bedrijf de komende jaren veel slimmer worden én vaker de grens over.
“De afzonderlijke bedrijven waren goed in wat ze deden, maar de markt is dermate groot aan het worden dat je bepaalde opdrachten niet meer alleen kunt doen”, zegt Arjen Wittekoek, CEO van Waste Vision, deze maand in een interview in vakblad Afval!. “We zijn niet alleen maar een leverancier van containers, of van software, of van service en onderhoud. We willen één loket bieden. Ook omdat we vanuit total cost of ownership daar echt wel de meerwaarde van zien.”
Eind vorig jaar vroeg Avedon Capital Partners, de investeerder achter Waste Vision, Wittekoek of hij leiding wilde gaan geven aan de integratie van BWaste, Ferro-Fix, Mic-o-Data, Beek Container Groep en BroNij. Dit nadat de bedrijven twee jaar aan elkaar hadden mogen snuffelen. “Als je het heel negatief wil stellen, kun je zeggen dat er weinig is gebeurd in die fase”, zegt Wittekoek. “Maar in dit soort processen moet je ook niet te snel willen gaan. Ik zie ook wel dat er in die twee jaar een basis is gelegd om aan een grote club te bouwen. Er zijn bedrijven overgenomen en er is gewerkt aan een strategie. Nu breekt de fase aan dat er na al dat werk een mooi bedrijf uit moet groeien. We gaan op een zelfde manier werken op administratief gebied, verkoopzaken organiseren we centraal en designafdelingen brengen we samen. Ook zal de nieuwe merknaam intern voor meer gevoel van eenheid zorgen.”
Waste Vision wil bekend staan als bedrijf dat leidend is in slimme oplossingen voor de inzameling van afval. Wittekoek: “We willen de circulaire economie dichterbij brengen door partijen meer te laten profiteren van beschikbare data. Daarbij richten we ons niet alleen op gemeenten, maar ook direct op burgers. Verder gaan we onze producten en diensten inzetten voor de inzameling van bedrijfsafval, een nieuw terrein. Bedrijven doen nu nog veel te weinig met data over afval.”
BWaste was al in een aantal landen buiten Nederland actief. De export van slimme oplossingen wil Wittekoek echter een impuls gaan geven. “In sommige van de landen waarin BWaste actief was stoppen we nu om ons te kunnen focussen op de landen waar we de meeste potentie zien”, zegt de CEO. “Globaal moet je dan denken aan Scandinavië, de Baltische staten en het zuiden van Europa. In het buitenland wordt veel naar Nederland gekeken. We lopen echt voorop met dit soort systemen. Daar willen we van profiteren.”
Lees het complete interview met Arjen Wittekoek in vakblad Afval! nummer 4, dat verschijnt op 21 juni.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website