Categorie: verpakkingen & zwerfafval | Gepubliceerd: 25 maart 2021

Meer dan statiegeld nodig voor 100 procent recycling blikjes

In 2030 willen European Aluminium en Metal Packaging Europe naar 100 procent recycling van aluminium blikjes. Alleen de invoering van een statiegeldregeling is hiervoor niet voldoende.

Naast statiegeld helpt ook het creëren van bewustzijn om een hoger recyclingpercentage te halen.

Jaarlijks worden er zo’n 75 miljard aluminium blikjes op de markt gebracht. In 2018 lag het recyclingpercentage op 76,1 procent, zo lieten de bracheorganisaties European Aluminium en Metal Packaging Europe eind vorig jaar weten. Mede door de hogere EU-recyclingdoelstellingen voor 2025 en 2030, samen met de nieuwe berekeningsmethode voor recycling, willen beide organisaties dit recyclingpercentage op Europees niveau opschroeven naar 100 procent in 2030. Dit doel moet niet alleen zorgen voor materiaalcirculariteit maar ook voor minder CO2-uitstoot. Door aluminium blikjes te recyclen wordt namelijk ook 95 procent energie bespaard en vermindert de koolstofvoetafdruk van blikjes, geven ze aan.

Tijdens de onlinepresentatie van de routekaart naar 100 procent recycling in 2030 noemen ze als verbeterpunten onder meer een betere inzamelinginfrastructuur, betere sorteersystemen en een betere recyclinginfrastructuur, bijvoorbeeld door in heel Europa statiegeldsystemen voor aluminium blikjes in te voeren. In Nederland wordt bijvoorbeeld eind volgend jaar statiegeld op blikjes ingevoerd, maar in Frankrijk volgt de beslissing hierover ‘pas’ in 2023.

Bewustzijn

In Noorwegen heeft het statiegeldsysteem er mede voor gezorgd dat het recyclingpercentage boven de 99 procent ligt. “Door de invoering van statiegeld op aluminium blikjes hebben we dat percentage opgekrikt naar 80 procent. Het overige deel hebben we bereikt door voor meer bewustzijn te zorgen”, vertelt Kjell Olav Maldum van het Noorse recyclingbedrijf Infinitum. “Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor iedereen in de keten van aluminium blikjes.”

Vanya Veras van de Europese brancheorganisatie Municipal Waste Europe vult hem aan. “Een initiatief als ‘Every can counts’ zorgt bijvoorbeeld voor meer bewustzijn bij consumenten door op evenementen aanwezig te zijn. Ook grote merken spelen een belangrijke rol in de communicatie: zij kunnen op hun blikjes duidelijk reclame maken over recycling. Daarnaast is het van belang dat het bedrijfsleven en gemeenten doorgaan met het ontwikkelen van sterke banden voor een effectievere inzameling.”

Investeringen ondersteunen

Namens de Europese Commissie prijst Kestutis Sadauskas de aluminiumindustrie met deze routekaart, maar volgens hem is er nog veel werk te verzetten. “Onze ambitie is dat alle verpakkingen die in 2030 op de EU-markt worden gebracht recyclebaar of herbruikbaar zijn. Daarbij onderschat ik de gezamenlijke inspanningen niet die nodig zijn om alle verpakkingen circulair te maken en inefficiëntie en milieu-impact te verminderen. De Commissie erkent de belang van aluminium als hulpbron voor een circulaire en koolstofarme economie en zal investeringen op grote schaal financieel ondersteunen.”