De Stichting Promotie Glasbak heeft voor de laatste twee jaar onder het huidige convenant verpakkingen extra budget vrijgemaakt om met een aantal grote steden intensief samen te werken aan het verbeteren van de glasinzameling. De glasinzameling heeft voor de meeste gemeenten niet veel prioriteit.
Thecla den Hoed, die dit traject met gemeenten uit
stedelijkheidsklassen 1 en 2 trekt, verbaast zich hier dagelijks over: er
is op het gebied van glas nog vreselijk veel te winnen. Niet alleen voor
het milieu, maar ook financieel.
Een voorbeeld. In een van de grotere steden, die het binnen de eigen
stedelijkheidsklasse niet eens zo slecht doet, belandt jaarlijks 10,4 kilo
verpakkingsglas per inwoner in het restafval. Deze gemeente heeft 280.000
inwoners. Dat wil zeggen dat er jaarlijks 2912 ton glas wordt gestort
tegen een tarief van 100 euro. Dat betekent dat deze gemeente 291.200 euro
teveel betaalt voor het afvoeren van verpakkingsglas. Minstens, want glas
van goede kwaliteit heeft onder dit convenant altijd nog een positieve
opbrengst.
Een andere grote stad weet uit de sorteeranalyses dat er gemiddeld 3,5%
verpakkingsglas in het restafval zit. Dat lijkt weinig, maar het gaat hier
om 44.000 ton restafval en dus om 1540 ton holglas. Deze gemeente betaalt
120 euro stortkosten per ton. Het glas in het restafval kost deze gemeente
dus tenminste 184.800 euro.
Veel gemeenten kijken nogal op van dit soort sommetjes; glas is een
fractie waarvan men denkt dat deze wel loopt. Afgezet tegen de norm die
het AOO afgeeft voor gemeenten in zeer sterk verstedelijkt gebied (20
kilo) doe je het als gemeente met 19 kilo per jaar per inwoner immers niet
slecht. Toch is dit maar 60% van alle glas. Het is dus niet zo dat het
glas dat deze gemeenten mislopen, in de laatste moeilijk te realiseren
procenten zit. Als bovengenoemde gemeente zich inspant om de hoeveelheid
glas in het restafval terug te dringen tot 3% - en dat moet toch lukken-
dan scheelt dat al meer dan 25.000 euro per jaar.
Natuurlijk is dit soort sommetjes weinig precies, zo is met de inzamel- en
transportkosten geen rekening gehouden en deze bedragen soms meer dan de
inzamelkosten van restafval, vaak echter ook minder. Het is hoe dan ook
voor elke gemeente de moeite waard eens zo'n berekening los te laten op de
inzamelgegevens. Het gaat hier om jaarlijks terugkerende kosten en met een
gerichte investering in het verbeteren van communicatie en inzameling is
dus veel te verdienen.
In het convenant verpakkingen is vastgelegd dat 90% van alle
verpakkingsglas moet worden hergebruikt. Wil de glasindustrie dat halen,
dan moeten de gemeenten wel tenminste 90% inzamelen. Daar zijn we nog lang
niet. Alle communicatieacties van de Stichting Promotie Glasbak ten spijt
lijkt het hergebruik ook in 2003 niet te zijn gestegen. Toch is ook
afgelopen jaar door deze stichting weer verschrikkelijk veel
voorlichtingsmateriaal gemaakt. Mede op basis van onderzoek naar kennis,
houding en gedrag van Nederlanders aangaande de glasscheiding. Gekeken is
welke groepen zelf aangeven achter te blijven. Uit dit onderzoek kwam
onder meer naar voren dat de 'slechte scheiders' zich voornamelijk
bevinden in de grote steden: tweeverdieners in verstedelijkt gebied,
studenten, horeca en bewoners van bepaalde bebouwingstypen.
In 2004 wil de stichting in de grote gemeenten ten eerste het materiaal
dat op basis van deze inzichten is gemaakt via de gemeentelijke kanalen
uitzetten richting deze doelgroepen en bijvoorbeeld richting scholen. Ten
tweede wordt per gemeente op basis van de lokale gegevens een maatwerkplan
opgesteld. Van de deelnemende gemeenten vergt dit een inspanning in tijd
en waar nodig in de optimalisatie in inzamelmiddelen en logistieke
structuren, de Stichting Promotie Glasbak biedt materiaal, mankracht en
budget voor acties en communicatiemateriaal.
De Stichting Promotie Glasbak heeft voor het jaar 2004 budget
vrijgemaakt voor 13 gemeenten. Deelnemers tot nu toe zijn Amsterdam,
Rotterdam, Leiden, Zwolle, Groningen, Amersfoort en Zaanstad. Deze zijn op
dit moment bezig met hun gegevensanalyse op basis waarvan een kort plan
van aanpak wordt gemaakt waarin meetbare doelstellingen het uitgangspunt
worden voor communicatie en acties. Utrecht, Haarlem, Rijswijk,
Vlaardingen, Delft, Leidschendam Voorburg en Den Haag zijn ook
uitgenodigd. Gemeenten uit de klassen 1 en 2 die ook willen deelnemen
kunnen zich wenden tot de Stichting Promotie Glasbak. Indien deze aanpak
leidt tot bevredigende resultaten, wordt in 2005 budget vrijgemaakt voor
een tweede groep gemeenten.
Zie ook:
Extra geld voor glasinzameling gemeenten
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website