Categorie: Politiek en beleid | Gepubliceerd: 01 augustus 2024

NVRD hekelt besluit ACM over netcongestie

De NVRD is het er niet mee eens dat afvalbeheer in het prioriteringskader van de Autoriteit Consument en Markt geen voorrang krijgt ten tijde van netcongestie. De branchevereniging heeft beroep ingediend bij het College Beroep en bedrijfsleven.

Netbeheerders gaan vanaf 1 oktober 2024 gebruik maken van een prioriteringskader bij transportverzoeken op het energienet. Dat betekent dat zij bij het geven van toegang tot het elektriciteitsnet af kunnen wijken van de volgorde van binnenkomst. Daarmee wil de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ervoor zorgen dat organisaties met maatschappelijk belang ook tijdens netcongestie ruimte blijven houden op het elektriciteitsnet. Afvalbeheer valt hierbij echter buiten de boot. Afvalbedrijven maakten wel onderdeel uit van het ontwerpbesluit van het prioriteringskader, maar niet van het definitieve besluit, dat op 18 april in de Staatscourant verscheen.

De NVRD heeft beroep ingediend omdat de branchevereniging vindt dat afvalbeheer wél onderdeel van het prioriteringskader moet blijven uitmaken. Ook benadrukt de vereniging dat haar leden te maken hebben met naderende verplichtingen voor de verduurzaming van hun wagenparken. Denk aan zero-emissiezones, en de verplichting om te voldoen aan de Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen. “De enige manier om te voldoen aan deze verplichtingen is als afvaldiensten prioriteit krijgen als er zich netcongestie voordoet”, schrijft de NVRD.

Prioriteringskader

Het prioriteringskader bestaat uit drie categorieën. Dit zijn, in volgorde van prioriteit: congestieverzachters (die bijvoorbeeld met batterijen ruimte creëren op het elektriciteitsnet), partijen die werken aan nationale veiligheid, en partijen die voorzien in basisbehoeften. Net als onderwijs en onder meer de openbare drinkwatervoorziening viel ook afvalbeheer in deze laatste categorie. Logisch, vindt de NVRD. “Onze leden geven immers invulling aan een cruciale taak – en gemeentelijke verplichting – binnen de Nederlandse maatschappij.”

Reden voor schrappen

In het definitieve besluit staat dat de ACM afvalbeheer, openbaar vervoer en de gelijkstelling uit het prioriteringskader in het definitieve besluit schrapt op basis van het Europese energierechtelijke kader. Vanuit dit kader is er volgens de ACM geen grondslag om voorrang te geven aan deze partijen binnen het non-discriminatiebeginsel.

Ook schrijft de ACM dat niet duidelijk vast te stellen of en in welke mate partijen in de OV- en afvalsector actief verduurzamend bijdragen aan het milieu en klimaat. “Dit geldt ook voor verduurzamende partijen in de transportsector en voor laadinfrastructuur. Daarnaast geldt dat een groot aantal sectoren en partijen wettelijk verplicht zijn te verduurzamen. Dit is daarmee geen onderscheidend criterium.”

Wel merkt de ACM op dat partijen die afhankelijk zijn van laadinfrastructuur, zoals afvalbedrijven, mogelijk wel overweg kunnen met capaciteitsbeperkingscontracten (CBC’s) en andere transportrechten. Daarmee kunnen zij gebruik maken van beschikbare netcapaciteit op dalmomenten.