U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! augustus 2013
Import van afval is de enige manier om de overcapaciteit in verbranding te beteugelen en daarmee recycling niet helemaal onmogelijk te maken. De hoop was vooral op Engeland gevestigd en de laatste maanden lijkt die bewaarheid te worden. De vraag is hoeveel en hoe lang het door blijft gaan.
Wil Europa een grote recyclingstap zetten, dan vraagt dat nieuwe doorbraaktechnologieën. Maar zitten die wel in de pijplijn? Vanaf 2005 maakte dit vakblad drie jaar lang een rondgang langs Nederlandse onderzoekscentra. Elke aflevering beschreef een kansrijke technologische afvaldoorbraak. Hoe is het de scheidingsinnovaties van toen sindsdien vergaan?
Voor AkzoNobel biedt afval een van de belangrijkste mogelijkheden om te komen tot 30 procent vermindering van de milieuvoetafdruk in 2015. "Maar dan moeten we geen materialen naar afvalinzamelaars blijven sturen, tenzij ze anders gaan werken."
Het Enschedese ingenieursbureau Procede heeft een nieuwe, gecombineerde technologie ontwikkeld voor het afvangen van dioxine, NOx-gassen en zuren in de rookgassen van verbrandingsinstallaties. De techniek loopt vooruit op een aanscherping van de emissie-eisen, die ook voor kleine biomassaverbranders gaat gelden.
Nederland pakt asbestfraude aan. Toch glipt er asbest tussendoor, dat bij de laatste schakel in de keten belandt: de afvalbedrijven. Deskundigheid bij de acceptatie is daar cruciaal.
In een ideale stedelijke wereld worden afvalstromen lokaal benut en omgezet in grondstoffen en energie. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om tot een dergelijk circulair systeem te komen, er moeten eerst een aantal organisatorische en institutionele barrières geslecht worden.
Na de Tweede Wereldoorlog werden huishoudens overspoeld met glasverpakkingen. Toenemende welvaart - en daarmee consumptie - doet een enorme hoeveelheid verpakkingsglas op de storthoop belanden. Het zijn niet de glasverwerkende bedrijven die daar een einde aan maken, maar twee vrouwen van de Stichting Milieuzorg Zeist en omgeving.
Voor zover mij bekend is het uniek dat I & M met een beleidsregel komt over een onderdeel van de Evoa. Waarom daarvoor is gekozen, is niet duidelijk maar het doel is concreet: het Ministerie geeft aan hoe er op dit onderdeel gehandhaafd gaat worden.
Papier, textiel, kunststof, glas, frituurvet, batterijen; talloze gaten telt de wand van de Retourette, elk voor een afvalfractie. Nu nog staat de Retourette in enkele supermarkten, in de toekomst wellicht ook in winkelcentra, flats en mobiele units. Het concept kent een lange geschiedenis. Inmiddels staat de 3.0-versie in de steigers.
Denk je als bedrijf goed bezig te zijn door een convenant te ondertekenen waarmee je afspreekt geen teerhoudend asfaltgranulaat (tag) meer de grens over te sturen, krijg je een schadeclaim aan je broek van een buitenlandse handelspartner. Het overkwam Van Bentum Recycling Centrale.
Cees Paridaans, hoofd Brabants Afval Team, Tilburg.
Als er veel vervoer van en naar Duitsland gaat, is de kans groot dat er wat misgaat. Transport en Logistiek Nederland maakt voor de juridische dienstverlening in het vervoerrecht veel gebruik van Claus Peters, die het Duitse rechtssysteem goed kent. Ook voor afvalzaken.
Wat ooit begon met de aanschaf van één vuilnisauto om de Haagse Markt 's avonds te vegen is in twintig jaar uitgegroeid tot een multifunctioneel bedrijf op het gebied van de verhuur van reinigingsvoertuigen.