U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! maart 2018
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is met het bedrijfsleven overeengekomen dat de hoeveelheid plastic flesjes in het zwerfafval in het najaar van 2020 met 70 tot 90 procent moet zijn gereduceerd en dat 90 procent van de kleine plastic flessen wordt gerecycled. Zo niet, dan komt er in 2021 statiegeld. Een doorbraak, vindt ze zelf. De oppositie in de Tweede Kamer is een stuk minder enthousiast.
Tien jaar was Dick Hoogendoorn directeur van de Vereniging Afvalbedrijven (VA). Een periode die wordt gekenmerkt door een ommekeer van het optimaliseren van afvalverwerking naar focus op grondstoffenbehoud. Hoogendoorn wist de wind in de zeilen van zijn achterban te houden in discussies als de verbrandingscapaciteit, de import van afval, de afvalstoffenbelasting, duurzaam storten en de kwaliteit van recycling.
De aanval op de plasticafvalberg lijkt geopend. Langzaam maar zeker verschuift de focus van kwantiteit naar kwaliteit en van individuele investeringen naar samenwerkingsprojecten. Dat moet ook wel, want anders wordt het niets met de circulaire economie. Hoe staat het er in de praktijk voor met hoogwaardige recycling?
Wil de overheid haar milieudoelstellingen halen, dan kost dat de samenleving geld. Om de meest diverse milieueffecten onderling te kunnen vergelijken, heeft CE Delft een methode ontwikkeld. Ook voor bedrijfsafval liggen nu actuele cijfers op tafel. Zo'n echte, eerlijke prijs is handig voor bedrijven en overheden om duurzaam in te kopen en circulair te ondernemen.
Behalve afvalreuzen als Van Gansewinkel en Shanks moesten ook een aantal veel kleinere afvalbedrijven de afgelopen jaren aan de consolidatiedrift in de afvalmarkt geloven. In verschillende niches blijft er echter perspectief voor gespecialiseerde recyclers. Grote afvalbedrijven mijden namelijk graag risico's en dat biedt kansen.
Bart de Bruin, Manager Advies en Relatiebeheer bij Dar, Nijmegen
Soms komen er zaken voor de rechter waarbij men zich met recht mag afvragen of daar nu echt een rechter aan te pas had moeten komen. Een zaak die eind vorig jaar diende rond vermengd metaalafval is daar een goed voorbeeld van.
Maton Groep in Waalwijk mikt op een sterke doorgroei van zijn recyclingtak en zet service, ontzorging en snelheid in als instrumenten om dat te bereiken. Het bedrijf heeft één van de ruimste milieuvergunningen in Noord-Brabant. Het hecht eraan alles heel netjes te doen, getuige de veelheid aan certificaten.
In de transport- en logistieke sector worden diverse initiatieven ontplooid om de sector uiteindelijk papiervrij te maken, gegevens in de keten volgens standaarden heen en weer te sturen en optimaal gebruik te maken van beschikbare data. Al deze initiatieven worden sinds kort in één huis beheerd: Stichting Uniforme Transport Code (SUTC).
Engels Logistiek in Eindhoven heeft de expertise in huis om de transitie naar het verminderen van huishoudelijk restafval te begeleiden. Samen met gemeentelijke instellingen realiseert Engels Logistiek mooie afvalinzamelprojecten die de circulaire economie een stapje dichterbij brengen.
Caroda Polymer Recovery vaart wel bij de restrictie op import van scraps in China. Ook mede door het Europese circulaire-economiepakket ziet de toekomst er zeer gezond en milieuvriendelijk uit.