U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! mei 2018
Ifat geldt al een aantal jaar als de grootste milieubeurs ter wereld, maar 'der Größte' wordt dit jaar nog een slag groter. Twee spiksplinternieuwe hallen zullen ruimte bieden aan nieuwe gezichten, maar vooral ook aan standhouders die al jaren azen op meer vierkante meters. De internationalisering van de beurs zet naar verwachting ook in 2018 door.
Rentec NV uit het Westvlaamse Pittem heeft een stevige reputatie als machineleverancier in de recyclingbranche. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerp en de bouw van shredders. De merknaam Dinosaurus staat voor een robuuste, flexibele en betrouwbare dubbel-rotor shredder. Het prototype zag reeds het licht in 1998, dit jaar twintig jaar geleden.
SSI Schäfer verwacht dat de inzet van re-granulaat voor de productie van nieuwe
containers snel zal toenemen. Op dit moment is het bedrijf daarom volop in
ontwikkeling als het gaat om hergebruik van bijvoorbeeld oude containers en
(HDPE) kratjes.
Eindelijk! Ifat 2018 komt eraan. 's Werelds toonaangevende vakbeurs voor water-,
afval- en grondstoffenbeheer vindt plaats van 14 tot 18 mei 2018 in München. Uiteraard is Bollegraaf erbij.
Op de internationale vakbeurs voor water-, afval- en grondstoffenbeheer Ifat pakt de Geesinknorba Group groots uit. Er is dan ook een hoop interessant nieuws vanuit Emmeloord. Sinds de komst van de nieuwe eigenaar zijn er bijzondere innovaties op het gebied waterstof en volledig elektrische- en hybride aandrijving.
Zeventien jaar lang al duurt de discussie over wel of geen statiegeld op kleine plastic flesjes. Al die tijd is er geen definitieve knoop doorgehakt. Vakblad Afval! legde oud- bewindslieden* van Milieu de vraag voor: “Waarom denkt u dat het politiek gezien zo lang duurt voordat tot invoering of afschaffing van statiegeld op kleine plastic flesjes wordt besloten?”
In David Attenborough's populaire Blue Planet II zagen Britten eind vorig jaar hoe verwoestend hun plasticconsumptie uitpakt voor het milieu. Sindsdien komen zowel overheid als bedrijven met steeds meer plannen om de plasticvervuiling aan te pakken. Vijf vragen over de war on plastics aan Nederlander Jarno Stet, manager afvaldiensten van Westminster City Council in Londen.
De metaal- en schrootmarkt zijn nauw verweven en gedragen zich nogal onvoorspelbaar. Recente geopolitieke ingrepen zoals de Amerikaanse importheffing op staal en aluminium, de Chinese ban op vervuild oud ijzer en de explosieve groei in het schrootgebruik, laten de markt dan ook niet onberoerd. De invloed op Nederland lijkt vrij beperkt en vooral indirect.
Overheidsgedomineerde bedrijven hebben doorgaans veel invloed op keuzes die gemeenten maken rond afval verminderende maatregelen. Dat die gemeenten de Vang-doelstelling voor 2020 niet en masse gaan halen, hebben we al aangetoond. Maar hoe zit het eigenlijk met de prestaties bij die inzamelbedrijven zelf?
Ronald Hopman, Directeur Innovatie & Projecten Twence, Hengelo.
Eind mei maakt de Finse circulaire-economie-expert Kari Herlevi 'een roadtrip' door Nederland. Hij weet van onze plannen voor een circulaire economie en wil graag Nederlandse spelers in dit veld ontmoeten en zoeken of er samenwerkingsmogelijkheden zijn. Rijst de vraag: wat kunnen wij leren van de Finnen, die zich hebben voorgenomen circular economy natives te worden?
100 kilo restafval per inwoner per jaar en 75 procent scheiding van huishoudelijk afval. Deze welbekende Vang-doelstellingen voor 2020 moeten geen doel op zich zijn, vond Monique de Jong van Rova medio maart tijdens het Gemeentelijk Grondstoffencongres in Maarssen.
Verwerker van organische stromen Orgaworld produceert op grote schaal groene energie, biobrandstoffen en bodemverbeterende producten voor de landbouw. Als het aan innovatiemanager Joop Suurmeijer ligt, voegt hij bioplastics aan dat rijtje toe. “We produceren nu dagelijks een paar honderd gram PHA om de toepasbaarheid van dit materiaal te onderzoeken. Zodra we daar de juiste afnemers bij vinden, schalen we op.”
Niet afwachten, niet vertragen, maar vooroplopen en versnellen. Dat is kortgezegd de duurzaamheidsstrategie van Transport en Logistiek Nederland. En de eerste beloning is een feit: het kabinet stelt 48 miljoen euro beschikbaar voor verdere verduurzaming van de sector. Maar dankbaar als wij zijn, willen we toch meer.
Een gemeente kan de kosten van toepassing van bestuursdwang niet verhalen op andere (rechts)personen dan de in de last onder bestuursdwang expliciet genoemde overtreder(s). Wanneer een bedrijf failliet gaat, kan de enig aandeelhouder dus niet zomaar privé verantwoordelijkheid gehouden worden.